Daniel
    Hejsan jag hade tänkt att börja plugga Sociologi till hösten. Just nu för tillfället verkar det som Luleå är förstahandsvalet, grejen är att jag under gymnasiet var dum nog att få F i både Ma2b och moderna språk 4. Som jag förstått det ska inte det vara något problem då man vill plugga Sociolog men på Luleå universitets hemsida står det att det krävs områdesbehörighet A5 vilket jag har fått för mig är b.la MA2B.
    Det ser ut som nedan.
    ''Förkunskapskrav
    Grundläggande behörighet +

    Matematik 1a/1b/1c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).

    Eller:

    Matematik A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).

    Kommer jag inte kunna söka det här programmet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    matte 1 krävs, och inte matte 2 - då är du behörig Om du har examensbevis med godkänt betyg i samhällskunskap 1b.
    Utan godkänt betyg i matte 1 kan man inte få ut sitt examensbevis och kommer därför sakna Grundläggande behörighet.
    Om du har examensbevis och behörighet till din utbildning är "Matematik 1a/1b/1c och Samhällskunskap 1b" och du har godkända betyg i de kurserna + att du för övrigt har Examensbevis från ett högskoleförberedande program Eller från yrkesprogrammet men då med godkända betyg i svenska 2, 3 och eng 6 - är du behörig; Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen; om du kommer in eller inte - avgörs i konkurrensen; om de andra sökande har högre meritvärde, då kanske du inte kommer in pga för lågt meritvärde. F i två 100 poängskurser, som matte 2 och moderna språk 4 är, drar ner ditt jämförelsetal med - 0.8 plus att du ej får meritpoäng, som annars man får för "högre kurser i matematik" och för moderna språk 4.
    Om du skulle gjort prövning eller läst matte 2 på komvux - och fått betyget E, skulle du troligtvis höjt ditt meritvärde med + 0.9; motsvarande siffra för moderna språk 4 är + 1.4, då mod.språk 4 ger 1.0 meritpoäng.

    • : Okej tack så mycket för ett snabbt svar. Så det spelar ingen roll att det står ''Områdesbehörighet A5''?
    • Liselotte : var god länka direkt till sidan där info finns om vilken behörighet "din" utbildning kräver.
    • : https://www.ltu.se/edu/program/FKSOG/FKSOG-Sociologi-kandidat-1.76723
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett nytt svar, som förhoppningsvis svarar på de frågor som du ställer i kommentaren. Kort och gott: du har rätt - det är förvirrande info på sidan där...
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel, jag tror jag hittade den utbildning som du menar i din fråga - https://www.ltu.se/edu/program/FKSOG/FKSOG-Sociologi-kandidat-1.76723

    Det står helt riktigt, precis som du uppger i din fråga - rätt "konstig" info... jag håller med dig. vi har nu kontaktat både LTU, Antagning.se och UKÄ (Universitets Kanslersämbetet) för att försöka bringa klarhet i vad som gäller.

    Tips: det är inte alls fel om du skulle försöka skaffa dig godkänt betyg i matte 2 /om inte matte 2 krävs, ger godkänt betyg i matte 2 dig meritpoäng - en halv meritpoäng/ och det är alltid bra att kunna mer matte.

    Vi återkommer med svar så fort vi får svar från någon ansvarig.
    Min gissning är att det kan vara /eventuellt/ så att de gör Undantag från kravet i matematik 2... men jag vet inte - för det står inte på sidan där.

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Tack så väldigt mycket för all hjälp och ber om ursäkt för besväret!
    • Liselotte : Det är jättebra Om det står fel och vi (tillsammans) lyckas rätta till felet. Vi gör vårt bästa för att hitta svar på frågan - om vad som gäller. Om du idag inte har godkänt betyg i matte 2 och tror du kan hinna skaffa dig det betyget till 21 juni som är sista kompletteringsdag, sätt igång - ex. kan du bedriva självstudier via www.matteboken.se - och försöka hitta var du kan göra prövning; kontakta komvux i din kommun; fråga om det finns möjlighet att börja på distans eller flex (på minst halvtid - det kommer ta 10 veckor på halvtid och 5 veckor på heltid). Det är mycket möjligt att svaret blir att matte 2 krävs. :(
    • : Jag har frågat Herrmods om jag hinner plugga upp den kursen. Men får tills vidare hoppas att de har skrivit fel.
    • : Hej igen, under paniken jag fick för några dagar sedan när jag upptäckte det här så skrev jag till LTU efter jag skickat in frågan till er och har nu fått ett svar ''Hej igen, LTU har beslutat att ge dispens från Ma2 som ingår i områdesbehörighet A5. Det innebär att det räcker med Ma 1 för att uppfylla förkunskapskravet när det gäller matematiken.''. Så nu har vi kommit fram till ett svar iallafall, tack så otroligt mycket för jättebra service och hjälp!
    • Liselotte : Så bra. nu fick vi svar. vi fick samma svar från Antagningen på LTU som du också fick. Det som är rätt märkligt att de ej kom på att uppge på sin hemsida att de ger "dispens" vad gäller matte 2. Det är inte så svårt att skiva in det och det skulle svara på frågan utan att man behöver "hoppa runt" och kontakta massa personer... det mig helt obegripligt varför de inte gör det. De kanske tycker det är roligt när folk hör av sig! :)
    • : Haha ja det känns som en onödig sak att utelämna.
    • Liselotte : Vi från Fråga SYV´s sida har "anmält" detta till flera olika "instanser" - inklusive UKÄ, universitetskanslersämbete, universitets- och högskolerådet och till Registrator på LTU. Om de inte lägger till förklaring ang. behörighet till kandidat i sociologi på LTU inom kort måste det betyda att de gillar när folk hör av sig! :)
    Läs alla kommentarer