Littlesven

    Hej! Är beteendevetare med ett par terapiutbildningar i bagaget. Har arbetat inom psykiatrin i tjugo år som kurator och biträdande enhetschef. Känner inte längre att det kliniska arbetet är för mig, börjar närma mig utmattning och behöver hålla i många år till på arbetsmarknaden. Skulle vilja skola om mig för att arbeta inom HR och undrar lite kring omställningsstödet. Förstår inte riktigt hur det fungerar. Varför skulle min arbetsgivare uppmuntra att jag vill byta karriär? Och är HR den typ av arbete som anses vara lämpligt för stödet? Vet du vad som skulle vara lämpliga kurser att studera? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det går tyvärr inte garantera att kunna få Omställningsstudiestöd. Det är en BEDÖMNING som studiestödsutredare vid CSN kommer att göra. Det finns alltså inte någon lista på vilka utbildningar som per automatik ger rätt till det stödet. Jag vill också påtala följande: handläggningstiderna för att få besked om Omställningsstudiestöd är oerhört långa. Det finns ännu många studerande som påbörjade sina studier i januari 2023 som mot slutet av januari 2024 (alltså mer än ett efter det att de började studera) som ännu inte fick ngt besked. Och om man under studietiden tar "det vanliga studiemedel" då har man inte rätt för omställningsstudierstöd för den tiden som man fick studiemedel för... så i väntan på besked ska man vara utan ngt som helst studiestöd (i vissa fall under längre tid än ett år och kanske t o m ännu mycket längre).
    Det är många pusselbitar som ska falla på plats för att kunna studera med omställningsstudiestöd. Man måste få utbildningsplats (genom konkurrens om platsen) och samtidigt kvalificera sig till omställningsstudiestöd och sedan också ha råd att leva och bo utan inkomst från studierna under lång tid (som det ser ut idag så handlar det ofta om minst 2 terminer utan studiestöd.
    Vad gäller innehåll/inriktning på utbildningar som kan ge rätt till omställningsstudiestöd, så läser man på Universitets- och högskolerådets sajt www.studera.nu följande: "Du ska läsa en utbildning som stärker din ställning på arbetsmarknaden." och "Utbildningen ska bidra till att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Utbildningen ska ge rätt till studiemedel eller vara köpt av en omställningsorganisation."
    Vilka utbildningar som "stärker din ställning på arbetsmarknaden" och "bidrar till att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden" är en bedömningsfråga... och olika åsikter kan gälla kring det.
    HR-jobben är svåra att få; många söker anställningar som t.ex HR-specialist och om jag fick göra bedömningen, då skulle jag tycka att utbildning inom HR inte kommer stärka ställning på arbetsmarknaden för att man efter den utbildningen kommer kämpa hårt för att få anställning. Däremot utbildning till Lärare eller till Sjuksköterska, där brist på utbildade som söker de jobben, gäller skulle jag definitivt bedöma som en utbildning som stärker ställning på arbetsmarknaden.
    Hänvisningar/lästips:
    studera.nu/att-valja-utbildning/kompetensutveckling/omstallningsstudiestöd
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstudiestod/vad-ar-omstallningsstudiestod-och-vem-kan-fa-det?
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstudiestöd
    dn.se/ekonomi/csn-lovar-snabbare-handläggning

    Studie- och yrkesvägledare