Emelie

    Hej! Jag gick ett år på ekonomiprogrammet och bytte sedan efter det året till fordon och transport - inriktning transport. När min nuvarande syv pratade med klassen så sa hon att min samhällskunskap 1b 100p skulle omvandlas till 1a 50p i mitt slutbetyg. Det tycker jag inte låter okej. Försvinner då även mina andra kurser som inte hör till fordons som företagsekonomi och juridik också? Kan detta verkligen stämma att man bara kan omvandla en kurs sådär?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det går att ”omvandla” en 100 poängskurs om det finns 50p.kurser som tillsammans utgör den 100p.kursen. Du kommer i så fall ha två betyg - men Samma betyg, t.ex om du hade A i samhällskunskap 1b, då kommer du ha A i samhällskunskap 1a1 och A även i samhällskunskap 1a2. Du förlorar ingenting på den omvandlingen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    titta på Programplan för FT - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FT/programplan/Programplan_FT.pdf - för att uppfylla kraven för examensbevis måste rätt programstruktur följas (kan finnas undantag - om rektor har, för dig, fattat beslut om Individuellt anpassat program, men annars så måste du i ditt examensbevis ha de "rätta kurserna" och rätt antal poäng inom varje "kategori"/box :).
    Inom FT läser eleverna en liten kurs Samhällskunskap 1a1, 50 p. Det är inte förbjudet att läsa en fortsättningskurs (Samhällskunskap 1a2, även den på 50p.) men det är i så fall inom Individuellt val eller som U-kurs (utökat program). Längst ner i programplanen (länk överst) ser du Programstruktur ("brickorna" som examensbevis byggs av).
    Kursen Samhällskunskap 1b, 100p. finns ingenstans att "stoppa i" därför behöver man dela den i 1a1 och 1a2. Du kommer ha samma betyg i de två små kurserna som du har i den stora kursen, 1b. Alla betyg du har fått under tiden du läste på gymnasiet, på båda programmen som du läste, kommer finnas med i ditt examensbevis - men vissa kurser kommer behöva bli "U_kurser" (utökat program), om de inte går att "stoppa" in i någon "avdelning" i examensbeviset från FT. Skulle du senare söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning, då kommer betygen i U-kurser (som i ditt examensbevis blir markerade med "U") räknas in endast om de kurser krävs för Särskild behörighet eller om de ger dig meritpoäng. Exempel: om du har godkänt betyg i Moderna språk 3 (kanske fick du det betyget på ditt "gamla" program) och den kursen kommer i ditt examensbevis från FT stå som "U", då kommer betyget räknas in pga den kursen ger meritpoäng.
    Kursen Samhällskunskap 1a2 (om den i ditt examensbevis kommer stå som "U") kommer räknas in endast om den utbildningen du söker till kräver specifikt Samhällskunskap 1b, t.ex om du söker till sjuksköterskeprogrammet, eller till juristprogrammet (det är två exempel på högskoleprogram där samhällsk-1b krävs för särskild behörighet; samhällsk.1b = samhällsk.1a1 + 1a2). Elever som läser kurserna samhällsk.1a1 och sedan 1a2 kan ha Olika betyg i de två små kurserna. Du kommer få samma betyg i de två kurserna, samma betyg som du fick i 1b-kursen.
    Alla satta betyg gäller tillsvidare. Alla dina betyg kommer du behålla, de försvinner inte.