Elin

    Hej! Jag läser nu fristående kurser för att sätta ihop till en kandidatexamen med huvudområde sociologi. Jag ska nu söka en 15hp kurs till våren och har fastnat lite för kursen ”organisation och ledarskap”. Kan denna vara av nytta för jobb inom det beteendevetenskapliga området? Eller är den helt meningslös? Vad finns det annars för exempel på kurser att läsa som kan vara till nytta för framtida jobb inom beteendevetenskap?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tror absolut att Organisation och ledarskap är en mycket bra kurs att ta in i sin kandidatexamen med huvudämnet sociologi. Andra bra ämnen är Arbetsrätt, Konflikthantering, Ekonomi och Psykologi. En 15hp-kurs omfattar en halv termin på heltid eller en hel termin på halvtid (det är en ganska liten kurs och man får bara "nosa lite" på ämnet, så det är mest ett smakprov för dig... tänker jag), man blir inte expert inom ett ämne om man läst en 15hp-kurs. Vad arbetsgivare tycker om vilka ämnen som är fördelaktigt att ha i sin kandidatexamen (förutom huvudämnet) kan vara väldigt olika (olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika). Du bör därför välja en kurs utifrån dina intressen (vad vill du lära dig mer om? - svara på den frågan och försök hitta kurser som ligger inom det område där dina stor intressen ligger, är det bästa rådet jag kan ge.).

    Studie- och yrkesvägledare