Camilla

    Hej, undrar lite över hur man blir ortopedtekniker, och hur efterfrågan är på arbetsmarknaden... Undrar för att det tidigare bara fanns en enda utbildning(jönköping) tidigare, men inte ens den finns kvar för tillfället, så undrar jag om det ens är ett eftertraktat yrke eller bara någon YH startat upp som kortare val av typ ortopedingenjör , för att tjäna pengar på ytterligare en utbildning? Som jag uppfattade det var ortopedteknikeer något mer praktiskt än ingenjör, vilket isåfall skulle passat mig bättre... Finns det någon annan utbildning som anses likvärdig? Har försökt googla så skulle uppskatta ett svar som ej är en länktill något jag redan läst.. Tack mvh camilla

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla!
    Det finns en pågående yrkeshögskoleutbildning till Ortopedtekniker - se här. Om den utbildningen kommer ha någon framtida start, vet vi ännu inte idag (uppgift från februari 2022). Vad jag kan se så är det mycket svårt att i dagens Sverige få jobb som ortopedtekniker (jag ser endast 2 st.jobbannonser). Just det kan vara anledningen till varför ingen ny start på yrkeshögskoleutb.till Ortopedtekniker  finns beviljad.
    Titta gärna på ett "liknande yrke" Ortopedingenjör. Utbildning erbjuds på Hälsohögskolan i Jönköping och är 3 år lång (på heltid = 180 högskolepoäng).
    Du får också gärna titta på ännu fler "liknande yrken", t.ex på

    Anaplastolog

    Ansiktsprotetiker

    Ergonom

    Finmekaniker

    Hjälpmedelstekniker

    Medicinsk ingenjör

    Tandtekniker