Azra
    Gick ut gymnasiet 2010, specialutformat program - närliggande samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mitt slutbetyg hade jag 2550 poäng.

    Information och layout A 50p G
    Information och layout B 100p VG
    Datorkunskap 50p G
    ENGELSKA A 100p G
    ENGELSKA B 100p G ( Pluggade upp på komvux 2012, då hade jag IG)
    Estetisk verksamhet 50p G
    Företagsekonomi A 50p G
    Företagsekonomi B 150p g
    Filosofi A 50p G
    Geografi A 100p G
    Historia A 100p G
    Idrott och hälsa A 100p G
    Idrott och hälsa B 100p G
    MATEMATIK A 100p G
    MATEMATIK 2a 100p E ( Pluggade upp 2016, då hade jag IG)
    NATURKUNSKAP A 50p G
    NATURKUNSKAP B 100p G
    Projektarbete 100p IG
    Rörlig bild A 100p VG
    RELIGIONSKUNSKAP A 50p VG
    Rättskunskap 50p G
    Samhällskunskap A 100p G
    Samhällskunskap B 100p G
    Svenska A 100p G
    Svenska B 100p VG ( Pluggade upp på komvux 2011, hade IG)
    Svenska C - muntlig och skriftlig kommunikation utökad 100p IG
    Teckenspråk för hörande, steg 1 100p MVG
    Teckenspråk för hörande, steg 2 100p MVG
    Teckenspråk för hörande, steg 3 100p VG

    Nu har jag ytterligare pluggat till Biologi 1, 100p C
    Historia 2b- kultur 100p B
    Svenska 3 100p B

    Enligt studentum.se får jag snittbetyg knappt 11.50, var hos SYV idag och hen strök över Svenska c - muntlig och skriftlig kommunikation då det är utökat och jag kan inte ersätta den gamla Svenska c med min nuvarande Svenska 3 som jag har fått bättre betyg i. Jag håller på, bokstavligen, bli galen med att vrida och vända på allt jag läser om antagningspoäng, meritpoäng trots att jag vet vad som innebär vad.

    Men det jag inte förstår, hur 17 kommer jag komma in på högskola? Är det verkligen svarta-hålet-kört för mig?! Jag har gjort HP, där fick jag 0,25. Allt det jag skriver har jag berättat för SYV men väldigt lite info fick jag förutom att jag inte kan ersätta de samhällsvetenskapliga ämnen så som Sv 3 och Hi 2b med någon av mina gamla ämnen.

    Ska jag satsa enbart på HP till våren? Ska plugga matte 3b nu till oktober, därefter är planen att plugga eng 7, och sedan då? Gör verkligen allt för att höja antagningspoängen, vad mer behöver jag göra?!

    Planen är att studera till socionom, sjuksköterska och fsklärare till grundskolelärare, även fysioterapeut lockar mig...men hur ska jag kunna komma in när dessa utbildningar ligger mellan 15-19 i antagningspoäng och jag kommer knappt upp till 14 med mina meritpoäng.

    Det blev ett väldigt långt svar, men jag behöver verkligen få hjälp då jag har nästan blivit stam"kund" hos SYV som inte kan ge utförliga svar eller lämnar mig med ännu mer frågetecken.

    Hoppas att någon, innerligt, kan hjälpa mig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azra,
    du har många G-betyg och det betyget ger 10.0 i jämförelsetal... de "endast G" betygen drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket, tyvärr.
    HÖGSKOLEPROVET är ett bra alternativ att satsa på!
    Även göra prövningar i "motsvarande kurser" - dock behöver du göra ganska många prövningar för att kraftigt höja ditt jämförelsetal. Och det är svårt att hitta var man kan göra prövningar; varje prövning kostar dessutom 500 kr.
    ****
    Tips - kika på lärarutbildningar som (i alla fall en hel del av dem...) tar in med rätt så låga betyg.
    Kika också på utbildningar inom yrkeshögskolan - www.yhguiden.se - där antagning görs på andra meriter än betyg, som arbetslivserfarenhet, motivation och tester/intervjuder.

    Det är tyvärr så att det finns exempel på att man har i många år kämpat men ej kom in på sin "dröm"-utbildning; det finns ej några garantier på att komma in på en viss utbildning.
    Med det sagt, vill jag ju inte avråda dig från att försöka... men det är också bra att du är på "det klara" att endast ansträningar ger ju tyvärr inga "poäng"... i alla fall inte vad det gäller att komma in på högskola/universitet.
    Däremot inom yrkeshögskola kan t o m Obehöriga komma in; om man visar att man är Motiverad, har viss arbetslivserfarenhet + gör bra ifrån sig på tester och/eller intervju - eller om man har tur ... kan man komma in. Betygen är bara en liten del vid antagning till yrkeshögskola. Kika gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar, är mitt råd.
    Ännu en sak som är bra med yh är att du söker till varje yh direkt, till skolan. På så sätt kan man söka väldigt många olika yh; i princip alla yh kan man söka, om man vill - och sedan om man kommer in på flera, kan man välja då. Och samtidigt kan man söka till högskolor/universitt också... det är oberoende av varandra antagningsprocesser.

    Jag ser att du har MVG i flera kurser Teckenspråk för hörande. Duktigt jobbat!
    Kanske vill du satsa på att bli teckenspråkstolk? - kika på yrkesbeskrivningen: framtid.se/yrke/teckensprakstolk >>

    Teckenspråkskompetens kan man skaffa på olika sätt: genom självstudier, genom kurser på en gymnasieskola elIer på ett studieförbund, komvux eller folkhögskola eller via en av Tolk- och översättningsinsitutets teckenspråksutbildningar.

    Daniel SYV

    Hej Azra,
    du (och många med dig) befinner dig/er i en svår situation: ni har Slutbetyg och får ej läsa mot ett nytt slutbetyg eller mot examensbevis... ni får "dras" med de betygen ni har i era slutbetyg... suck!
    Och vissa personer har många kurser i sina slutbetyg som ej har Motsvarande Nya kurser och då kan man inte höja betyg i dem, över huvudet taget.
    Du kan i Tabellen för Utbyteskomplettering se vilka kurser som har motsvarande nya kurser och vilka som inte har det... och då vet du i vilka kurser du, i princip, kan höja dina betyg och i vilka - inte. Har du många kurser som du ej kan höja betyg i - måste du höja de betygen du kan till A-betyg,.. men även det kanske inte räcker för att komma upp till den nivån på meritvärde som du behöver.
    Meritpoängen är ju max 2.5... - så du måste även få tillräckligt högt Jämförelsetal.
    Det kan ta lång tid och finns, precis som Anna har uppgett i sitt svar till dig, inte garantier.
    Jag förordar också Högskoleprovet och att du även kikar på andra utbildningar, som kanske ligger inom andra skolformer än högskola/universitet. ex. finns det utbildningar till Stödpedagog inom yrkeshögskolan.

    ________________
    Möjlighet att få betyg i "gamla" kurser som du har i ditt slutbetyg upphörde helt sista juni 2016. Sedan dess kan man endast få betyg i Nya kurser; och alla gamla kurser fick tyvärr inte någon Ny, motsvarande, kurs! :(
    Hälsningar
    D:

    • : Tack för att ni verkligen tog er tid att svara! Stödpedagog och teckenspråkstolk ska jag kolla upp. Anledning att jag vill plugga till lärare, socionom eller ssk är att det finns jobb där och jag behöver inte vara orolig att jag ska vara arbetslös i flera månader. Kan man möjligtvis ta kurser som ingår i t.ex. socionomprogrammet och själv skapa egen kandidatexamen? Är medveten om att det inte finns några garantier så heller, då det beror på om man kommer in på alla de kurser vilket chansen är stor att det inte går varje gång. Men frågar bara ifall, man kan kanske göra så? T.ex har jag inte Historia B sedan början, kan jag ta in det nya betyget då historia är ett samhällsvetenskapligt ämne? Tack återigen hemskt mycket att ni tog er tid att svara. Hälsningar, Azra
    • Anna :

      Just Socionom >> är det "yrkesexamen" och kan endast uppnås inom Socionomprogrammet; man kan alltså ej bli Socionom i Sverige på annat sätt än genom att komma in på Socionomprogrammet.

    • Anna :

      Lärare >> - finns det många olika lärarprogram; och lärare lär inte bli arbetslösa... om de är flexibla (kan flytta till en annan stad och/eller undervisa - vid behov - även i de ämnen de inte är behöriga i). Tips - boka tid hos studievägledare på Lärarhögskolan, fråga på vilka lärarprogram brukar det vara lättast att komma in, av de program, till vilka du är behörig eller snabbt kan bli behörig (tänker ex. på språklärare... man måste ha betyg i gymnasiala kurser inom Rätt språk, t.ex eller lärare i matematik måste ha godkänt betyg i gymnasiekurs Matemaik 4 för att bli behörig till lärarprogrammet som inkluderar bli lärare i matematik).

    • Anna :

      ang. Yrkeshögskoleutbildningar - så ger ju Yrkeshögskola jobb; statistik visar att i princip alla som med godkänt resultat genomgår en yh-utbildning, får jobb direkt efteråt. Yrkeshögskoleutbildningar skapas och förändras hela tiden; de "följer" arbetsmarknaden; och mycket praktik ingår i yh-utbildningar; ofta får man jobb på eller via sin praktik-plats.

    • : Tack Anna! Nu har jag fått allt klart och tydligt för mig än vad jag har fått från de senaste SYV i min hemort. Ska faktiskt boka en tid hos studievägledare på Lärarhögskolan, tack för tipset!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer