cheyen

    Hej! Utbildningen jag vill söka har visat sig vara öppen för alla i mån av plats, dvs alla kommer in då det inte har varit så mycket konkurans dem senaste åren. Min fråga är, kommer jag in även fast jag söker in via kompletteringsdagarna. Jag tänker att jag kanske blir nekad för att jag söker in så sent då jag får mina betyg till juni och inte kan söka in förens då, men samtidigt känns det som att det ändå borde gå då alla har kommit in dem senaste åren.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    handlar din fråga om en högskole-universitetsutbildning i Sverige eller om någon annan utbildningsform? Uppge gärna vilken utbildning eller i alla fall inom vilken skolform utbildningen ligger som du fil komma in på?
    En sak som du skriver i din fråga (nämligen: "söker in via kompletteringsdagarna.") förstod jag inte alls. Vad är "kompletteringsdagarna"? Förklara mer kring din fråga och jag ska försöka ge dig ett bra svar (i alla fall svara så bra jag kan, göra mitt bästa).

    Studie- och yrkesvägledare
    • cheyen : Hej! Förlåt jag menar om jag söker in via sen anmälan till en högskola. Högskolan väst har ett tekniskt basår där alla verkar har kommit in alla år. Kommer jag också att komma in fastän jag söker in via sen anmälan perioden eller vad man nu säger.
    • Milla :

      När SEN ANMÄLAN öppnar då är det "först-till-kvarn" (man ska vara behörig när man anmäler sig, man kan inte komplettera för behörighet vid ett senare datum). Den första som gör ansökan när SEN ANMÄLAN har öppnat kommer in och så vidare, så länge platserna räcker. Det är den förklaringen vi fick från Antagning.se när vi ställde frågor om det. Så, mitt råd är att du söker (gör anmälan) så fort som möjligt när SEN ANMÄLAN har öppnat. Lycka till!

    • cheyen : Jahaaa okej jag förstår, tack snälla för snabbt svar.