Wilmaaaa

    Hej, jag tog studenten 2022 med ofullständiga betyg, linjen samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap. Blev godkänd på gymnaisearbete och nu vill plugga upp mina betyg och sedan troligtvis plugga vidare i universitet inom affärsjuridik. Vad för kurser ska jag välja för det? Kan jag välja bort kurser som är irrelevant för affärsjuridik. Varför kurser behöver jag välja för att att få behörighet till affärsjuridik programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till alla högskole-universitetsutbildningar krävs i Sverige att man alltid har Grundläggande behörighet men många utbildningar kräver även särskild behörighet. Exakt vilken särskild behörighet just "ditt affärsjuridiska program" kommer att kräva kan jag inte veta exakt (detta för att innehåll i den typen av program, kursinnehåll, alltså kan variera och även särskild behörighet som krävs inför utbildningen kan också vara ganska olika...). Exempel: det finns program inom detta kunskapsområde som kräver Grundläggande behörighet på grundnivå samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 samt Engelska 6 samt Matematik 3b/3c men det finns också program som beskriver särskild behörighet så här: Grundläggande behörighet på grundnivå samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 samt Historia 1b.
    För att täcka för så många olika affärsjuridiska programmens kraven på särskild behörighet råder jag dig därför att satsa på särskild behörighet bestående av Samhällskunskap 1b, Historia 1b och Matematik 3b (eller 3c). Men du kan också titta på just det programmet som du vill komma in på och se vilken särskild behörighet som krävs där.
    För grundläggande behörighet behöver du ta ut Examensbevis från komvux.
    Sedan kort tid tillbaka finns det på komvux (numera) möjlighet att ta ut följande typer av examina:
    1). Yrkesexamina (mot olika praktiska yrken men som också får innehålla alla kurser för både grundläggande och för olika "särskilda behörigheter");
    2). Examen inom naturvetenskap-teknik;
    3). Examen inom samhälle-humaniora.
    I vilket fall får inte betyget i kursen Idrott och hälsa 1 ingå, så det betyget (om du har det) kan du inte ta in inom komvux-examens 2400poäng.
    Beroende på vilka kurser du redan har godkända betyg i blir vägen till komvux-examen mer eller mindre lång. Om du vill samtidigt som du får universitetsbehörighet även lära dig ett praktiskt yrke, kan du se vilka yrkesutbildningar som komvux i din kommun har i sitt utbud. Det är många gånger fördelaktigt att skaffa sig ett praktiskt yrke tidigt i livet (kan bli till stor fördel på många olika sätt). Kika gärna på bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram
    Eftersom jag inte vet vilken typ av examina du ska läsa mot och inte heller har information ang.vilka kurser du redan har godkända betyg i, så kan jag inte redogöra i detalj för vilka kurser du behöver läsa på komvux. Min gissning är att du kommer välja bort Examen inom naturvetenskap-teknik men om du vill och kan läsa mot Yrkesexamen eller om du kommer läsa mot Examen inom samhälle-humaniora, vet jag ju inte. Jag har inte heller vetskap om vilka kurser du redan har godkända betyg i, förutom att du skriver att du har godkänt i gymnasiearbete.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för detaljerad studieplanering, är mitt råd.
    Allmänt gäller:
    komvuxexamen innehåller 2400poäng. Kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå. Alltid krävs att i alla typer av gymnasieexamen ingår: godkända betyg i matematik1, svenska eller svenska som andraspråk 1 och engelska 5 samt minst en kurs inom samhällskunskap, naturkunskap och historia. För grundläggande behörighet krävs även att svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6 ingår (med godkända betyg). Totalt kan man ha 150poäng F-betygen i examensbevis från komvux men det är fördelaktigt att inte ta in F-betygen.

    Studie- och yrkesvägledare