VW

    Jag tog gymnasieexamen som undersköterska på vård och omsorgsprogrammet förra sommaren. Jag är väldigt intresserad i miljö, hållbarhet och veganism. Jag vill studera vidare med något inom det ovan och har hittat en utbildning som heter Miljövetarprogrammet, människa, miljö, samhälle på Malmö Universitet. Men jag är inte bra på biologi och har endast läst naturvetenskap 1a1, jag fick ett B i det ämne. Passar detta program för mig? Är det mycket biologi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, enligt information på lärosätenas gemensam webb studera.nu krävs inte att man har läst biologi för behörighet till det programmet som du är intresserad av (program/SGMVP). Om hur mycket "biologi" som ingår i det programmet kan jag inte uttala mig om (jag har inte läst det programmet själv och har inte jobbat som studievägledare på det programmet) därför måste jag hänvisa dig till de som jobbar med det programmet, personal på institutionen där programmet ges. Börja med att läsa all information du kan hitta på mau.se/sok-utbildning/program/SGMVP och se bland annat om du hittar information om någon studerande ambassadör... Hittar du inte, fråga personal på institutionen om de har ngn studerande ambassadör och fråga också om du kan bli "studerande för en dag" för att träffa de som läser den utbildningen, lärarna på utbildningen och känna på hur det skulle bli om du kommer läsa den utbildningen.
    Du kan också söka till komvux läsa Naturkunskap 1a2 och sedan också Nk2. Det kan definitivt inte skada läsa de kurserna om du är intresserad av Miljö, Hållbarhet och Veganism. I kursen Naturkunskap 2 ingår en del av kursen Biologi1, men du kan också söka läsa Biologi1 och sedan även Biologi2 (som sagt, kan det inte skada att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt inom de områden, eftersom du är intresserad och vill skaffa dig högre utbildning inom de kunskapsområden).

    Studie- och yrkesvägledare