Oliver
    Hej!
    Jag har jättebra betyg (330 meritpoäng) och vill nu i efterhand byta linje från ekonomi till teknik och börjar 1 till hösten, det finns platser kvar på teknik i min kommun. Kommer detta påverka mina förutsättningar att jag kommer in som reserv och kommer det synas? Glöms mina betyg bort nu helt eller finns dom fortfarande kvar i systemet.
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver; dina betyg från åk9 kommer att finnas i olika datasystem under väldigt lång tid; de försvinner inte.
    Om man kommer in på utbildningen direkt eller senare, från Reserv, spelar ingen roll. Det enda som kan ev vara lite negativt är om man kommer in mycket sent, när utbildningen redan har pågått ett tag... då har man missat en del av kurser och måste läsa ikapp.

    Vänliga sommarhälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna!
    • : Det syns alltså inte i framtiden att jag kom in som reserv? Utan det som syns ör betygen från år 9
    • Milla : I framtiden kommer du använda Examensbevis från gymnasiet för att få jobb eller för att söka till en eftergymnasial utbildning och om du söker jobb efter högskole- eller yrkeshögskoleutbildning, visar du examen från den eftergymnasiala utbildningen.