Svuc

    Jag har gjort ett kompletteringsbetyg på komvux i fysik 1 för behörighet till ett specifikt program. Där nådde jag endast ett E (godkänt) då utbildningen endast krävde godkänt och kollade inte på meritvärde utan på externa tester man gjorde vid senare tillfälle.

    Nu undrar jag, om jag söker in till en annan utbildning som inte kräver fysik 1 kommer då det ämnet att ingå i mitt meritvärde och därmed placera mig i BII istället för BI. Isåfall kommer detta sänka mig rejält då jag har för övrigt väldigt bra betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är lugnt. Om kursen ej krävs för särskild behörighet och inte ingår i ditt examensbevis och inte heller ger meritpoäng, då räknas inte betyget in. Kurserna i ämnet fysik ger inte meritpoäng. Så, i ditt fall kommer inte den kursen att räknas in, (alltså Betyg i den kursen kommer ej påverka) och det blir som om du aldrig läst den kursen.
    Om vilka kurser som kan ge meritpoäng kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vilka kurser som krävs för särskild behörighet beror på vilken utbildning man söker till (det är olika inför olika utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare