Lolu06

    Hej, jag har sökt natur på Thorén och såg idag på nyheter om hur Thorén har fått färre ansökningar det här året för att dom ”fuskat” lite med skolsystemet. Vilket absolut inte är något bra. Min storasyster sa till mig att universitet inte tycker om elever som kommer från privat skolor dvs. Thorén. Hon sa även att ifall det är två elever som det står mellan så väljer dom eleven som kommer från en kommunal gymnasieskola över en privat. Thorén hade ju varit kul att gå på men jag har stora drömmar och jag vill inte att något sånt här ska komma och bita mig i röven tre år senare när jag söker till top universitet i Sverige. Med det sagt så vill jag veta, KAN DET HÄR VARA SANT ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    till svenska högskolor och universitet konkurrerar sökande (i betygsgrupper) med Meritvärde, som är summan av jämförelsetalet och eventuella meritpoäng. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetal. Jämförelsetal är detsamma som snittbetyget. Från vilken gymnasieskola som eleven har sitt examensbevis syns inte i meritvärdet, över huvudet taget.

    Studie- och yrkesvägledare