Hej456

    Hej, jag går I samhällbeteende programmet åk 1 men vill byta program och skola efter åk 1 till IB programmet. Skolan säger att det är för de som är 16-19. Och när jag börjar om så kommer jag ta examen när jag är 20 för att jag har redan gått ett år. Går det att göra så? Och om de accepterar det, kommer det påverka min framtid när jag söka till universitet utomlands där det är mycket konkurrens om universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    hur olika universitet utomlands genomför sina ansökningsprocesser kan jag tyvärr inte redogöra för. Det kan vara olika i olika länder och även kan skilja sig mellan olika universitet i samma land.
    Vad gäller bli antagen till IB-programmet så är det i vissa fall möjligt att "hoppa in" i "årskurs2" direkt. Så här är det: IB-diploma är ett 2-årigt gymnasieprogram men i Sverige läser eleverna först den så kallade "pre-IB" där de läser kurserna ur SA och NA men på engelska / UNDERVISNINGSSPRÅK ENGELSKA.
    Om du söker till IB med godkända betyg från år1 på SA och uppvisar mycket goda kunskaper i engelska, så är det inte otänkbart att du i så fall skulle kunna börja läsa "det riktiga första året på IB" alltså "år 2 på den svenska gymnasiet". Försök få så höga betyg i varje kurs du läser nu + försök skaffa dig så goda kunskaper i engelska som möjligt. Sök via gymnasieantagningen under val- eller omvalsperioden men du kan samtidigt även kontakta IB-gymnasieskolorna (där du vill läsa) för att det är en Internationell utbildning som till viss del "lyder under" de svenska reglerna, men inte helt och hållet och inte på alla sätt och vis. Det är vissa saker som de som jobbar på IB som kan bestämma själva (lokalt) på sin egen utbildning och jag kan tänka mig att de även kan ta in elever "förbi gymnasieantagningen", om de vill göra det (detta för att utbildningen inte är svensk och lyder ej under skolverket utan under IBO-organisationen.
    Om du via gymnasieantagningen kommer in i år1 till hösten 2024 och kan uppvisa godkända betyg i kurser du läst på SA + mycket goda kunskaper i engelska, så ser jag ingen anledning till varför du skulle behöva läsa Pre-IBåret (min gissning är att du blir "uppflyttad" till "det riktiga första året på IB") och i så fall "sparar" du ett läsår och du blir yngre (än vad du har beräknat på förhand) när du är klar med gymnasiet.
    Kika gärna på:
    gymnasieGuiden.se/IB-gymnasieskolorna
    gymnasieGuiden.se/IB

    Studie- och yrkesvägledare