Elev

    Hej. Har lärarexamen, men vill sadla om till personalvetare. Tänker något av dessa jobb: rekrytering, arbetsmiljö, lön, arbetsrätt. Frågor till er: - Måste ett helt program läsas igen dvs. personalvetarprogrammet eller kan personalvetarjobb fås med lärarexamen? - Om inte helt program behöver läsas igen - är det några kurser som lärarexamen måste kompletteras med för personalvetarjobb? - funderar att läsa en löneutbildning. Kan det öka chansen utöver lärarexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    Personalvetare är ett icke-reglerat yrke, och arbetsgivare får därför anställa vem de vill på "personalvetar-jobben". Vem vill arbetsgivare anställa? Vår erfarenhet är att det är kunskaper i Arbetsrätt, Ekonomi och Konflikthantering + god kännedom om arbetsmarknaden i stort och om den branschen inom vilken det aktuella företaget eller den "här" organisationen verkar. Kunskaper i arbetsrätt är mycket viktiga, anser de flesta arbetsgivare som anställer personalvetare och sedan kommer det "efterfrågan" på goda ekonomiska kunskaper och kännedom om lönebildning och konkret praktisk kunskap i löneutbetalningar (att man kan hantera minst ett löneutbetalningssystem bra, helst just det systemet som just det företaget eller organisationen använder sig av och det finns väldigt många olika system). Enligt de sakkunniga är det så att om man kan ett löneutbetalningssystem bra, har man ganska lätt att lära sig ett annat system (för att de i mångt liknar varandra).

    I lärarutbildningar brukar inte kurser i Arbetsrätt eller Ekonomi ingå. Men "konflikthangterings"-biten och god kunskap (allmänt) om arbetsmarknaden och samhällsfrågorna kan man säkert få "godkänt" i... i alla fall kan man i CV:n hävda att man kan den biten om man är utbildad lärare.
    Jag kan råda dig börja söka både jobb och möjlighet till praktik hos de arbetsgivare som anställer personalvetare - nu direkt. Och planera för att läsa kurser inom område Arbetsrätt och Ekonomi (i första hand Arbetsrätt).
    Titta på möjlighet att få jobb (eller till att börja med en Praktikplats) på Utbildningsförvaltningar (i olika kommuner) - både Barn- och utbildningsförvaltningar och Vuxenutbildningsförvaltningar; de anställer ju skolpersonal, bland annat lärare och deras personalhantering inkluderar att rekrytera bl.a lärare och "hantera" lärare vad gäller löner, beviljande av semestrar, tjänstledigheter, andra ledigheter och pensionsavgångar och uppsägningar. Som lärare i grunden har du en fördel där, tycker jag. Men arbetsgivare kan också bedöma att en person som i grunden inte är lärare men som har goda kunskaper i Arbetsrätt, Ekonomi och lönebildningsfrågor passar bättre. Skulle du som lärare skaffa dig de kunskaper som arbetsgivare brukar värdesätta, nämligen inom Arbetsrätt, Ekonomi och lönebildningsfrågor så blir du, enligt min mening, en mycket bra kandidat för anställning som "personalhanterare"/personalchef på någon sort utbildningsförvaltning eller hos ett privat utbildningsföretag, t.ex det som driver fristående grund- och gymnasieskolorna.

    Vad gäller ta examen från personalvetarprogrammet, så tror jag du skulle behöva läsa hela programmet; jag har mycket svårt att tro att några kurser från lärarutbildningen skulle tillgodoräknas (detta för att kurserna har olika innehåll). Du får givetvis ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning men jag tror du får ett negativt svar, alltså att inget kan tillgodoräknas. Examen från personalvetarprogrammet garanterar inte anställning som personalvetare. Många personer med examen från personalvetarprogrammen tvingas söka jobb som har ganska lite med deras utbildning att göra eller går via Praktik, att de hittar möjlighet att visa upp sig för arbetsgivare och först efter det får anställning. Det är bra om man är flexibel och kan tänka sig kort vikariat, deltidsanställning mm.

    • Elev : Tack så jättemycket för svar! Det uppskattas :)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!