Hej Patrik

    I Fysik ingår det laborationer och de måste göras - och det kan förekomma olika sätt att göra laborationer på: det har förekommit att komvux skickade ut paket med labb-material till distans-studerande eller så får man erbjudande att komma till skolan och göra laborationer.

    I Mattekurserna ingår det inga laborationer och det är därför lättare att läsa matte på "heldistans" dvs distans utan obligatoriska träffar.

    Vad som menas med "distans" kan vara ganska olika. Du kan läsa om det på den här sidan .

    Var tänkte du läsa på distans?

    Om man t.ex gör Prövning, då brukar man först göra ett skriftligt test och efter ca 2-3 veckor, när läraren har rättat till det skriftliga provet, har man en muntlig del - utifrån resultatet av det skriftliga delen.

    Du får gärna förklara mer kring distansstudier - när, hur och varför du vill studera på distans, och jag ska försöka ge dig ett bättre svar!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Se i Programplanen för El - och energiprogrammet som du kommer till genom att klicka på texten "Programplanen..." eller här >> och som du kan se i programplanen, får man läsa Matematik 2a som en programfördjupande kurs på EE.

    Du kan, alltså, bli behörig redan på gymnasiet. Det är bättre att försöka bli behörig på gymnasiet. Detta pga det är inte alls säkert att komvux i din kommun kommer erbjuda dig läsa på gymnasial nivå. I brist på resurser, prioriteras det i första hand personer som behöver få grundskolebehörighet, dvs vuxna som inte har fullständig grundskoleutbildning.

    Det är alltid bäst att försöka bli behörig redan på gymnasiet. Det sparar din tid också.

    Angående studier på komvux på distans, så vet vi inte om distansstudier kommer att erbjudas i just de kurserna som du behöver läsa.

    Exakt hur "distans" blir utformad, vet vi ännu mindre om. Vi vet inte ens om distans kommer över huvudet taget att erbjudas.

    Därför råder jag dig försöka läsa alla de kurser som du behöver för behörighet - redan på gymnasiet.

    • : Eftersom jag ska byta till el programmet kommer jag behöva fysik 1a och matte 1-2 B sedan plugga till pilot. jag tänkte plugga i Stockholm.
    • : Jag kommer ta studenten 2019 och kommer plugga i distans för att det är bättre för mig plugga i egen hand.
    • Anna : På elprogrammet ingår matte 1 som en obligatorisk kurs (matte 1 läses som obligatorisk kurs på alla program) och matte 2 och Fysik 1a kanske kan du läsa också. På alla program väljer man 200 poäng kurser inom Individuellt val. Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    • : Jag blir ju ganska nervös när jag skriver prov i skolan. Jag glömmer bort allt de jag tränar inför provet:( därför tycker jag distans ät nåt för mig.
    • : Jag hitta inte fysiken i el programmets program plan?
    • Anna : Kurser i Fysik får endast läsas inom Individuellt val på el- och energiprogrammet (eller som "utökade kurser", extrakurser). Inom individuellt val får man på alla program läsa "vilka kurser som helst" men de måste finnas på skolan, annars så kan man inte läsa dem. :) Råder dig gå prata med skolsköterska och kurator ang. vara mycket nervös på tester. De kan kanske skriva remiss till skolpsykolog. Du skulle vinna mycket på att försöka övervinna prov-nervösitet.
    Läs alla kommentarer