Moa

    Hej! Jag har sökt in på ett ekonomiprogram i Trollhättan Högskolan Väst som jag jättegärna vill gå på men sedan ca 7 månader tillbaka så har jag börjat jobba som ekonomiassistent hos ett företag, heltid som jag verkligen trivs på. Men då till mitt dilemma. Jag vill verkligen plugga på Trollhättan och kom inte in på mitt förstahandsbesked men nu andra antagningsbeskedet så kom jag in vilket jag är naturligtvis nöjd över. Jag håller nu på fram och tillbaka överväga vad som blir bäst. Ska jag jobba kvar och utvecklas inom ekonomi via jobbet eller ska jag ta tjänstledigt (om det beviljas) så att jag kan börja plugga 3 år. Det som viker mig lite är att jag har lite problem med språk och det är några kurser som är på engelska vilket jag inte är helt bekväm med men de går nog om jag bara vill. Vet verkligen inte hur jag ska göra. Vet du någonting hur mycket engelska det är eller uppskattningsvis. Det bara snurrar i huvudet för vill så gärna börja plugga men är nog lite för feg för att sätta ner foten och börja med tanke på engelskakurserna. Hoppas du kan hjälpa mig och komma med konkreta förslag. Tack på förhand. // Moa

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Moa,
    Grattis till din utbildningsplats!
    Det är också jättebra att du får tjänstledigt! om du nu bestämmer dig för att plugga.
    Om du inte har erfarenhet av att läsa på högskolenivå, så vet du inte hur det kommer att kännas just för dig.
    Kanske ge det "ett läsår" - du kan ju gå tillbaka till ditt jobb, om du bestämmer dig för att hoppa av studier eller ta ett studieuppehåll. Alltså, jag föreslår att du bestämmer dig för ett års pluggande och utvärderar sen, efter ett läsår är slut.

    Det finns för- och nackdelar i att plugga/kontra jobba... bl.a blir det troligtvis mindre "klirr" i kassan... studiemedel är ju mindre pengar än lön för heltidsarbete... men på lång sikt kan du vinna mycket om du pluggar - du kan på samma företag där du jobbar idag få mer kvalificerade arbetsuppgifter och mer i lön; du kommer också ha frihet att byta arbetsgivare om du har eftergymnasial utbildning.