Angelica
    Hej! Jag läser för tillfället sista tredje året på gymnasiet och har precis påbörjat min sista termin. Nu är det så att jag har hittat en yrkesutbildning som börjar i augusti, och skulle avslutas lagom till när ansökningarna för en annan yrkesutbildning som jag gärna vill gå tar plats. Problemet är bara att ansökningstiden tar slut i april och intervjuer och övriga tester tar plats i juni innan jag tagit studenten. Får man lov att studera klart de sista gymnasiekurserna i förväg (under eget ansvar) så att jag skulle vara klar med min gymnasieutbildning då?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica!

    jag råder dig fråga om du kan komplettera din ansökan med gymnasiebetyg efter det att du får ditt Examensbevis i början av juni.

    De flesta utbildningar i Sverige vet att gymnasieelever får sina betyg under första vecka i juni och är beredda att vänta tills dess.

    Annars så kan du ju fråga på din skola om du kan skynda på men jag tror inte du får ett Ja på din skola. Det är extremt ovanligt att kunna få Examenwsbevis i förväg.

    Vilken utbildning är det du vill söka till? Skicka snabblänk och vi ska se vad det är för regler där med ansökan, vilka datum som gäller.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    ta kontakt med skolan och fråga om de ansökte om nästa start på den utbildningen som du är intresserad av. Vad det gäller yrkeshögskola ( www.yhguiden.se ) så kan man inte vara säker på att utbildning startar varje år. Myndighet för yrkeshögskola kommer i slutet av januari meddela vilka nya utbildningar inom yrkeshögskola som ska bli av och vilka "gamla" utbildningar som ska få starta på nytt. Men om de ej har ansökt om att fortsätta "köra" den YH, då blir det inte av, garanterat. Om de ansökte, får de besked (troligtvis i slutet av januari, men kan komma ännu senare).

    Oavsett om det blir möjligt för dig att söka till just den här YH eller ej - så tvivlar starkt på att du kan få ditt Examensbevis tidigare än resten av din klass. Det vanliga är att den eftergymnasiala utbildningen får vänta tills du slutar på gymnasiet och då inkommer du med utbildningsdokumentet så fort du kan.

    Exempel: sista ansökningsdag till högskoleutbildningar är 15 april. Men sista kompletteringsdag är i mitten av juni (i år är det 20 juni 2016).

    På liknande sätt kan man komplettera med betyg även till andra utbildningar (som inte är högskoleutbildningar). Om det inte står på utbildningens hemsida, fråga om det.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Den YH som redan är beviljad är - Beridare. Om du är intresserad av den, kontakta de utbildningsansvariga för att få reda på detaljerna: sista ansökningsdag och sista dag för att komplettera med gymnasiebetyg.