Diana

    Går det att plugga enskilda kurser och får en kandidatexamen? Har du några tips/råd?

    • EElin :

      Det går, men det kan vara krångligt. Du bör först bestämma vad du vill ha examen i, och vart du vill ta ut det. Olika universitet och högskolor har olika krav för att utfärda kandidatexamen. Vissa universitet kräver kurser för en examen som endast studenter inom ett program kan läsa, det gör det omöjligt att ta ut en examen på det universitetet utan att läsa programmet.

      Efter det bör du fråga en studievägledare på just den skolan om det är möjligt. Sedan göra en plan som har backups, då du inte kommer ha platsgaranti på kurser.

      Det kan vara lättare att gå ett program och sedan ta bort icke-obligatoriska (för examen, och tillbehörighet), och läsa kurser du själv vill.

      Jag är endast en student, men jag själv har gjort min egen examen, med kurser från flera olika universitet.

    • Milla : Tack så mycket Elin för din kommentar! Det är mycket värdefullt att få höra från någon som själv lyckades få examen genom fristående kurser!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jo, man kan få kandidatexamen genom att läsa fristående kurser. Vi rekommenderar att antingen "skugga ett kandidatprogram" eller göra planering mot examen tillsammans med studievägledare på den institutionen där man vill ta ut sin examen.
    Med att "skugga ett program" på högskola eller universitet menas att man läser samma kurser som ingår i programmet men söker separat till varje kurs och på så sätt får ihop kurserna till att uppfylla kraven för en kandidatexamen.
    Det andra sättet är att man läser minst 90 högskolepoäng inom sitt blivande "huvudämne" och sedan utreder vilka andra kurser man behöver för att kunna ta ut kandidatexamen. Det gör man hos studievägledare på den institutionen där man vill ta ut sin examen. Ännu 30 högskolepoäng kan krävas inom ett "närliggande ämne", t.ex om man vill ta ut kandidatexamen i ekonomi kan man, förutom 90 hp i ekonomi behöva ännu 30 hp i företagsekonomi, redovisning, beskattning eller "liknande" ämne. Ofta, men inte alltid, kan man ha hela 60 hp "vilka kurser som helst" men det måste man få svar på - av en studievägledare på just den institutionen där man vill ta ut sin examen. Man kan få ganska olika svar från olika lärosäten/institutioner; detta för att varje lärosäte får bestämma ganska mycket självt, på sitt eget lärosäte.

    Studie- och yrkesvägledare