Adam
    Jag går andra året på gymnasiet, och kommer kanske att flytta utomlands någon gång under trean. Finns det möjlighet till att läsa sista året eller terminen utomlands online utan att byta skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    du får gärna fråga på din skola om de vill /kan/ anpassa utbildning för dig så att du skulle kunna läsa på distans men det är inte din rättighet som elev att kräva att din skola gör så. Det är en stor anpassning för din skola, det är både dyrt och besvärligt för skolorna att ordna distans-upplägg för enskilda elever och därför görs det extremt sällan /i princip aldrig - tyvärr! - det är i alla fall vår erfarenhet/.

    Dina rättigheter som elev ligger i att
    - söka till Korr-on-line - distansgymnasieskola >>>;
    - få din plats "hållen" åt dig på din nuvarande skola, om du meddelar att du ska just studera utomlands - och då kan du året därpå komma tillbaka till din skola och i ditt fall läsa åk3 från hösten 2019; du måste dock både på förhand meddela rektor på din skola om att du just ska studera utomlands och sedan kunna bevisa att du har studerat;
    - om anledning till varför du ska bo utomlands är att minst en av dina föräldrar är pga jobbet tvungen bo utomlands, har du i så fall rätt att läsa via Hermods distans, som av Skolverket fått i uppdrag att erbjuda distansundervisning i fall elever bor utomlands pga minst en av föräldrarna jobbar utomlands.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag hoppas givervis att din skola ser positivt på din resa och vill anpassa undervisning och erbjuda dig möjlighet att läsa på distans; dock är det inget du kan kräva; om du får Nej som svar på din skola, då är det inte för att de är "dumma och elaka" utan för att det är rätt stora anpassningar och jobbigt för skolan att göra.

    Lycka till! Vi håller tummarna!

    ANNA