Paulina
    Hej,

    Jag vill plugga till läkare. Jag har en fullständig gymnasieexamen men gick estetiska programmet på gymnasiet och pluggar därför naturvetenskapligt basår på komvux.

    Eftersom det är hög intagning på läkarlinjen i Sverige och mitt meritvärde från gymnasiet inte riktigt räcker, är min plan just nu att försöka komma in via högskoleprovet. Jag vet att intagningen via HP brukar ligga kring 1.7, men jag har hört att antagningen via PIL till läkarlinjen på Karolinska senaste åren krävt ett något lägre HP-resultat.

    1. Var kan jag hitta antagningsstatistik för PIL-intagningen? Vad var HP-snittet för PIL vid förra antagningen?

    OM jag inte skulle komma in på Läkarlinjen i Sverige har jag funderat på att ansöka utomlands.

    2. Hur kommer mina betyg utomlands att räknas? Kommer några, i så fall vilka, betyg från Komvux att räknas med? Skulle natur-kompletteringen även utomlands ej räknas med i mitt meritvärdet om jag läste naturvetenskapligt basår på ett universitet?

    3. I vilket land i Europa som det går att plugga till läkare i som svensk, är det enklast att komma in? Kan jag få tips på var jag kan hitta information?

    Tacksam för svar!!

    Mvh,

    Paulina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej PauIina,

    Om alternativt urval till läkarprogrammet på Karolinska Institutet i Stockholm kan du läsa här<<<

    och det fungerar så att ca 400 sökande väljs ut för att delta i den urvalsgruppen och det är omöjligt att på förhand svara på frågan hur högt resultat på högskoleprovet som kan ge plats för att kunna påbörja ansökningsprocess i den gruppen - det brukar ofta krävas minst 1.4 på HP, men den gränsen kan ändras. Sedan hur högt resultat hade de personerna som kom in via PIL är inte så intressant att veta - för att antagning i PIL sker på "sammantagen bedömning" - Begåvningstestet och Intervju, dvs HP är bara en del i det hela. Just nu funkar det så att man ej kan använda resultat av högskoleprovet som man gör samma termin som man deltar i PIL (detta pga resultatet inte hinner bli känd när kallelser till tester/intervjuer skickas ut) - det är bra att känna till och man måste vara "ute" i god tid.

    ang. läkarstudier utomlands kan vi tyvärr inte hjälpa till så mycket. Det finns många olika länder där man kan läsa till läkare och reglerna i olika länder är olika. Även inom samma land behöver det inte vara identiska regler - t.ex beroende på om det är ett statligt eller privat universitet som du söker till.

    Vi på Fråga SYV har tyvärr ingen möjlighet att hålla oss uppdaterade på alla de olika regler som gäller för studier i olika länder. Jag beklagar detta och hoppas du kan ha överseende med det. Om vi skulle rekommendera något universitet eller någon organisation som förmedlar studier utomlands, då måste vi i så fall också ta ansvar för att du blir nöjd med den info/service som du får där, och det kan vi inte ta på oss, vi kan inte ta på oss ansvar för vad någon annan gör.

    Det vi kan göra är att ge länkar till de sidorna som vi bedömer som pålitliga och där du förhoppningsvis själv kan hitta information som blir till hjälp för dig. En hemsida som vi definitivt kan rekommendera är svenska högskolornas gemensam hemsida Studera.nu som berättar om studier utomlands och ger länkar till vidare sidor - se här<<<

    Allmänt rekommenderar vi att tänka på att skaffa sig försäkringar, om man åker för att studera utomlands och innan man betalar dyra terminsavgifter - att åka och med egna ögon titta på det lärosätet där man kommer studera (för att undvika bli lurad av "bluff-universitet" och för att känna på hur det känns att vistas i lokalerna där man sedan ska spendera flera år under sin studietid).