Emil

    Hej jag går just nu sista terminen i nian och vill bli kirurg och jag planerar att välja att läsa natur. Men min dröm är att jobba som kirurg i usa och jag har grubblat om det är möjligt att ta läkar examen i Sverige och sedan börja jobba i USA? Eller om jag måste läsa i usa för att jobba där? Och i så fall vad är bäst ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej EmiI,

    det är först om 3 år du behöver börja söka tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar. På 3 år kan mycket förändras. Men språket i USA kommer inte att förändras. Det är engeIska. Även bra att kunna spanska, om man ska bo och arbeta i USA.

    Jag rekommenderar dig att fundera över att söka IB-programmet i stäIIet för Naturvetenskapsprogrammet >>. På IB-programmet >>är undervisning på engeIska.

    Det är oftast bättre att gå utbiIdning i det Iandet där man senare viII arbeta. Detta för att utbiIdningar är anpassade för Iandets krav och inte för "aIIa Iänders krav".

    VänIigen

    JuIia SYV