Zeinab

    Hej! Jag har tagit studenten i år och har gått ut med 20,68 i merit. Jag är dock intresserad av att plugga till läkare i Nederländerna men jag hittar ingen information på nätet så jag är lite vilse just nu. Vilka Universitet erbjuder läkarprogram på Engelska och hur gör man ens för att komma in? Behöver all hjälp som finns!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Zeinab,
    tyvärr har vi ingen egen expert på studier utomlands, så måste hänvisa dig "till någon annan", och vem kan vara behjälplig?
    Jag hoppas du kan få svar från en eller flera de så kallade EURES-rådgivare som själva finns i Nederländerna, verksamma på en myndighet som motsvarar den svenska arbetsförmedlingen; här får du e-postadresserna till dem (enligt de uppgifter vi har, kan du skriva till dem på engelska):
    [email protected]
    ***
    Ännu ett tips! kontakta den Nederländska Ambassaden i Stockholm: fråga om de har någon "utbildningsansvarig"/expert som kan hjälpa dig eller be att de ger dig webbadresser, där du kan hitta relevant information. Nederländska Ambassaden i Stockholm heter The Royal Netherlands Embassy och ligger på Götgatan 16 A i Stockholm.
     En webbsida som Stockholm Diplomatic List hänvisar till är www.nlemb.se Telefonnummer 08-556 933 00 och E-post: [email protected]
    Jag har också hittat en webbsida som påstår sig lista upp alla program på högskole-universitetsnivå som i Nederländerna ges på engelska (alltså med undervisningsspråk Engelska) men jag kan inte se att motsvarande svensk utbildning på läkarprogrammet skulle finnas med på listan, alltså kan det vara så att läkarprogrammet ges ej, i Nederländerna, på engelska. Du får gärna själv söka information på studyinholland.nl/dutch-education/studies - t.ex ges ju inte läkarprogrammet i Sverige på andra språk än svenska, så jag blir inte speciellt förvånad om det inte fanns utbildning till läkare i Nederländerna på engelska.
    Jag vet inte varför du frågar om studier just i Nederländerna... Om du har släkt eller vänner som bor där, be dem undersöka frågan om läkarutbildningen finns i Nederländerna med undervisningsspråk engelska.
    Du kan också prova kontakta CSN och försöka få information om någon fick nyligen (under de senaste åren) studiemedel beviljad för läkarstudier i Nederländerna - om det är många svenskar som fick studiemedel beviljade för läkarstudier i Nederländerna, då kan det tyda på att undervisning där finns på engelska (eller kanske på tyska - många svenskar kan tyska ganska bra). Jag tror inte det är hemliga uppgifter om antal personer som fick studiemedel beviljat för läkarstudier utomlands och inte heller på vilka Universitet de studierna finns, så min förhoppning är att du kan få svar på den frågan från CSN.