Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasial kurs Naturkunskap 2 är nästa/överliggande/högre kurs än Naturkunskap 1a2, men du kanske har godkänt betyg i Naturkunskap 1b, då går det också bra att direkt börja läsa Naturkunskap 2. Skolverket säger att det inte uttryckligen står i styrdokumenten att man alltid måste ha godkänt betyg i en en lägre kurs inför studier på en högre kurs, men man saknar ju i så fall förkunskaperna (i alla fall i formell mening... kanske har man läst på egen hand, genom självstudier, men man har ju inte läst de kurserna som ger de nödvändiga förkunskaper), så om man försöker "hoppa på" en högre kurs utan tillräckliga förkunskaper gör man sig själv otjänst (riskerar få icke-godkänt betyg i kursen).
    Om du nu har godkänt betyg i Naturkunskap 1a1, läs först Naturkunskap 1a2 och sedan Naturkunskap 2, är det bästa rådet jag kan ge. Men om du nu har godkänt betyg i Naturkunskap 1b, läs Naturkunskap 2 direkt.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Soffan :

      Men om jag har ämne som motsvarar naturkunskap 2? Behöver man fortfarande läsa naturkunskap 2?

    • Milla : Nej, om du har godkända betyg i kurserna som ersätter (för behörighet) naturkunskap 2 då behöver du inte läsa varken sig naturkun1a2 eller 2. Det finns olika "ersättningsmöjligheter" för Nk2 (ibland beror det på vilken utbildning man vill komma in på, t.ex särskilda regler gäller kring behörighet till sjuksköterskeprogrammet).