HA

    Hej! Jag tänker plugga till sjöingenjör men vet inte riktigt vilka betyg det krävs för att komma in. Jag pluggar nu på kmvux och just nu har jag 1900 poäng och jag har underkänt i kemi 1, engelska 6. Behöver jag ha godkänt i engelska 6 och kemi 1 för att komma in? Och hur många poäng behöver jag ha totalt för att kunna plugga vidare till sjöingenjör?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Sjöingenjör och vilken utbildning som krävs berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/sjoingenjor - eftersom utbildning ges, i Sverige, på universitetsnivå, då krävs det bland annat godkänt betyg i gymnasiekurs Engelska 6. Du frågar om "hur många poäng" du behöver... men med det kan två olika sker menas... För att få ut examensbevis från komvux behöver du ha 2.400 poäng. Men du kanske undrar om hur Höga betyg (hur högt meritvärde) du behöver för att kunna vinna i konkurrensen och lyckas få en utbildningsplats? Och den frågan är svårare att besvara för att... utbildningen finns på olika lärosäten och det kan vara olika lätt eller svårt att komma in på de olika skolorna. Men annars så är det ändå ingen som vet hur höga betyg som kommer ge plats på en viss utbildning för att det avgörs i konkurrensen om utbildningsplats så du behöver sträva efter så höga meriter som möjligt (för bättre chans att komma in). Mitt råd är att du även gör högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • HA : Hej! Tack för svaret, jag fick mycket information. Nej jag menade hur många poäng som behövdes för att få examen och jag fick svaret från dig:) Men jag förstod inte riktigt om kemi 1 är ett krävande ämne för att komma in? Räcker det om jag har fysik 1, biologi 1,2 samt ett fördjupnings ämne som hör till natur som heter naturvetenskaplig specialisering? Det är olika krav för varje skola eller universitet, men jag tänkte plugga antingen på Chalmers eller I Kalmar på Linné universitetet vet du hur det ser ut där? Eller vad de kräver för betyg? Tack i förhand :)
    • Milla : På Linnéuniversitetet kräver sjöingenjörsprogrammet följande Behörighet: Grundläggande behörighet + Fysik 1a alt. Fysik 1b1 och Matematik 2a alt. Matematik 2b alt. Matematik 2c. Fysik 1b1/1a kan ersättas med ett av alternativen Naturkunskap 2, Maskinbefäl klass VII 40 hp eller Energiteknik 1. Särskilt behörighetsvillkor för student som blir antagen och skall genomföra fartygs­ och maskinrumsförlagd utbildning: Giltigt läkarintyg för sjöfolk i befattning maskin, obegränsad fart. Särskilt behörighetsvillkor för student som blir antagen och skall genomföra behörighetsgrundande kursen Tillämpad Verkstadsteknik: Särskild säkerhetsgranskning för tillträde till område som enligt SFS 2010:305 beslutats vara skyddsobjekt.
    • Milla : På Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg) beskrivs Behörighet: Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller 3c, Fysik 1a eller Fysik 1b1, Engelska 6.
    • Milla : Vad jag kan se så krävs inte godkända betyg i ämnet kemi.
    Läs alla kommentarer