Tee

    Jag har kandidatexamen i folkhälsovetenskap (folkhälsostrategi för hållbar utveckling 180hp) och gjorde 2 avancerad fristående kurser; en epidemiologi och en samverkan i utvecklingsarbet för barn och unga. Nu är jag snart köar med master program i Global Sexuell och reproduktiv hälsa (SHRH). Jag har är också legitimerad USK. Kan jag plugga till barnmorskan eller SSK igen. Jag har svart att hitta något jobb inom mitt område. Kan du ger mig tips på vad jag kan göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du har en mångsidig utbildningsbakgrund inom folkhälsovetenskap och sexuell och reproduktiv hälsa (SRHR), vilket är mycket värdefullt. Här är några förslag och tips som kan vara till hjälp för dig:

    du har två principiellt olika vägar att ta ställning till - försöka få jobb med den utb.bakgrund du redan har eller söka till andra utbildningar, men ... du kan göra båda sakerna samtidigt också! Du kan söka jobb och söka till olika utbildningar samtidigt. Med olika utbildningar menar jag t.ex söka till sjuksköterskeprogrammet och senare till barnmorskeprogrammet, som är påbyggnadsutbildning för legitimerade sjuksköterskor eller fortsätta till "högre nivåer", bygga på den utbildning du redan har - om du är intresserad av att bredda dina kunskaper och öka dina karriärmöjligheter inom folkhälsa och SRHR, kan du överväga att fortsätta din utbildning genom till exempel doktorandstudier, specialiserade masterprogram eller kortare kurser inom områden som intresserar dig. Det kan vara inom områden som epidemiologi, folkhälsoförvaltning eller global hälsa.

    Vad kan hjälpa till att få jobb?
    **Nätverkande och praktik**: Bygg ditt professionella nätverk genom att delta i konferenser, seminarier och workshops inom ditt intresseområde. Ta också chansen att söka praktikplatser eller volontärarbete inom organisationer som arbetar med folkhälsa och SRHR, vilket kan ge dig värdefull erfarenhet och kontakter inom branschen.

    Håll dig uppdaterad inom ditt område genom att läsa relevanta forskningsartiklar, delta i fortbildningar och kurser, och utforska nya trender och metoder inom folkhälsovetenskap och SRHR.

    **Flexibilitet och mångsidighet**: Var öppen för olika möjligheter och överväg att söka jobb inom relaterade områden som kan dra nytta av din kunskap och erfarenhet, till exempel inom utvecklingssamarbete, ideella organisationer, offentlig förvaltning eller utbildningssektorn.

    Genom att aktivt söka nya möjligheter, fortsätta att utveckla din kompetens och nätverka inom ditt intresseområde kan du öka dina chanser att hitta ett givande jobb inom folkhälsovetenskap och SRHR.

    **Om du vill bli Barnmorska måste du först få legitimation som sjuksköterska**:
    Båda dessa yrkesroller kräver, i Sverige, legitimation från socialstyrelsen. Legitimation som sjuksköterska får man med examen från sjuksköterskeprogrammet. Legitimation som Barnmorska - med examen från barnmorskeprogrammet. Om du söker till ssk-programmet, kommer du konkurrera om plats med dina gymnasiala meriter (gymnasiala betyg) och/eller med resultatet från högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare