Anonym12786

    Hej, jag går sista året på sammhäls linjen och har inte varit den bästa när det kommer till betyg. Har helt okej och ligger på ett ganska medel jämförelsetal, önskar dock att det hade varit högre då jag har nyligen fått lite högre ambitioner. Undrar därför om det finns något sätt att plugga igen betyg efter gymnasiet, även om dom redan är godkända.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan göra högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet vid ansökan till en svensk högskole-universitetsutbildning.
    Ett annat sätt är att göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet. se information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Ännu en möjlighet är att försöka komma in på allmänna kurser på folkhögskolorna där du på ett läsår kan uppnå omdöme om grundläggande behörighet (för att kunna prövas i BF-urvalet). se information på framtid.se/studier/folkhögskola
    ***
    Många gymnasieelever tror att de kan, på komvux, efter gymnasiet, läsa om(en gång till) samma kurser i vilka de redan har godkända betyg men så är tyvärr inte fallet. Komvux har i sitt uppdrag att anta till kurserna i vilka de sökande saknar kunskaper som kurser avser att ge (och om man har godkänt betyg då har man de kunskaper som kurser avser att ge och komvux får i så fall inte bereda utbildningsplats).

    Studie- och yrkesvägledare