Sara
    Hejhej, ska börja i tvåan på naturvetenskapsprogrammet och jag undra ifall jag sätter A och B på alla ämnen i tvåan och trean (det kan också förekomma C men absolut INTE E och D) , och i ettan har jag inte haft såvärst bra betyg men om jag pluggar upp det då kan jag komma in på Tandläkarlinje runt om i Sverige? och ger moderna språk 3 och 4 samt engelska 7 och matte 5 meriten 2.5 sammanlagt? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Alla gymnasiala betyg, från alla tre årskurser bidrar till ditt meritvärde, med vilket du konkurrerar om plats på en högskoleutbildning.

    Du bör givetvis försöka få så höga betyg som möjligt unde åk2 och 3.

    Max i merit är 2.5 och det får du genom godkända betyg i Moderna språk3, 4 och engelska 7. - de tre kurser sammanlagt ger max i merit. Du behöver, alltså, inte läsa matte 5.

    Man får inte mer än 2,5 i merit i alla fall... men vill du läsa matte 5, så är det ju bra för bättre kunskaper i matematik är alltid bra att ha.

    Mer om meritpoäng kan du läsa på GymnasieGuiden.se och här får du en sanbblänk>>

    Max i merit får du också genom en kombination - godkända betyg i Moderna språk 3, Engelska 7 och Matematik 5.

    Du behöver, alltså, inte både Moderna språk 4 och Matte 5, det räcker med ett godkänt betyg i en av de kurserna.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA