Emma
    Hej! är som så att jag håller på att plugga till frisör, men under vissa omständigheter har jag kommit fram till att det inte är något för mig, fick då en ide om att jag ville sadla om till sjuksköterska då jag för tillfället vikarierar som undersköterska, problemet är att jag inte har alla betyg redo för högskolan, kan inte gå kvar där jag går och är fortfarande 17 så antar att komvux inte skulle ta emot mig. hur gör jag för att plugga upp betygen när jag vill ha det klart så snart som möjligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Komvux kommer inte ta in dig nu, du är för ung. Dina alternativ nu är folkhögksola (från den dagen du fyller 18 år) eller söka om till ett annat gymnasieprogram. På Vård- och omsorgsprogrammet>> kan du bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet. För det behöver du välja "de rätta" valbara kurser. Exakt vilka valbara kurser du behöver välja på VO, kan du se här>>

    Vad det gäller folkhögskola, så finns all info på www.folkhogskola.nu - men som sagt du kan börja på en folkhögskola (som regel) när du fyller 18 år. Detta pga folkhögskolorna får inte statsbidrag för att ge undervisning för personer under 18 år. Vissa FHSK gör undantag och tar in från läsårets början om man t.ex fyller 18 år mitt i höstterminen, men om du precis fyllt 17 år, är du för ung för folkhögskola också!

    Ditt bästa alternativ är att gå om gymnasiet på VO>> eller på ngt högskoleförberedande program, tycker jag. Men om du fortsätter läsa till Frisör och tar examen, kan du sedan komplettera på komvux för behörighet till sjuksköterska. Det vet jag inte om du vill göra, men det är ett alternativ som i alla fall finns. I så fall råder jag utnyttja din rättighet att läsa kurser för grundläggnade behörighet, som är svenska 2,3 och engelska 6. Din skola kan inte neka, det är din rättighet. Däremot matte 2 kan din skola neka dig att läsa. Det är i och för sig inte omöjligt att bli behörig till Sjuksköterska på Hantverksprogrammet.

    Du kan med fördel boka tid med SYV på din skola nu, snarast och säga att du vill bli behörig till Sjuksköterska och diskutera hur /eller om/ det är möjligt. Din skola är skyldig att ge dig möjighet att läsa svenska 2, 3 och eng 6 - så att du kan få Grundläggande behörighet, men vad det gäller den Särskilda behörigheten, har inte din gymnasieskola skyldighet att ge dig de kurserna, men många gånger om man önskar det, så kan det gå bra... :)

    Vi håller tummarna!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV