Sigge
    Hej SYV! Jag ska börja i 1:an på gymnasiet nu när nästa termin börjar, och har under ganska lång period funderat på att studera utomlands ett år. Eftersom att jag har valt Ekonomi Juridik linjen på mitt gymnasium (Östra real, Stockholm) så har jag tänkt att plugga det tekniska basåret (som jag har tänkt göra ändå) utomlands. Jag har dock haft lite svårt att hitta olika kurser och länder osv, och undrar om du skulle kunna hjälpa mig med det? Tack på förhand! /Sigge Arvidsson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sigge,

    du ska börjar åk1 på gymnasiet nu till hösten, ekonomi/juridik. Du vill efter gymnasiet läsa det tekniska basåret, om jag har förstått dig rätt. Är det för att du vill satsa på de tekniska yrken, som t.ex Civilingenjör>> eller varför vill du läsa det tekniska basåret?

    I Sverige är det tekniska basåret (och basterminen som också finns på några högskolor/universitet) - en så kallad FÖRUTBILDNING, som varje högskola/universitet bestämmer själva om de ska erbjuda eller inte; och vilka villkor som gäller vid antagning; vilket innehåll "året" ska ha och vilken Särskild behörighet som krävs - det ändras ganska mycket från termin till termin... t.ex kan alla högskolor/universitet även besluta om att lägga ner och inte ha den utbildning i framtiden över huvudet taget. Vi vet inte om den kommer att finnas om 3 år och om den kommer att finnas - vad blir det för innehåll i den och vilka villkor för antagning som ska sättas upp.

    Ännu mindre vet vi om motsvarande utbildningar utomlands. Även om det går att få fram info som gäller nu, är det inte alls säkert att det blir aktuellt om 3 år. Det är alltså för tidigt att planera på så lång sikt.

    De råd jag kan ge dig om du vill läsa utomlands om några år är följande:
    1. försök lära dig "det aktuella landets" språk, t.ex om du vill läsa i Brasilien, lär dig portugisiska; om du inte vet i vilket land du vill läsa - satsa på Engelska, lär dig så mycket engelska du bara kan!

    2. spara pengar; försök få extrajobb, sommarjobb mm. och spara så mycket pengar du kan. Det är aldrig gratis att läsa utomlands och ju mer pengar du sparar inför studier utomlands, desto lättare blir det att lyckas med det! Du ska ju läsa på ekonomiprogrammet! :) Försök hitta de mest förmånliga villkor för sparande och sätt in alla dina pengar på sparande med så hög ränta du kan! Be dina föräldrar att de sätter in ditt Studiebidrag - 1050 kr/månaden - på sparande också!

    3. var duktig i skolan; försök att inte ha någon frånvaro*** (förutom när det är sjukdom, så klart) och lär dig så mycket som möjligt & få så höga betyg du kan i varje kurs du läser!
    ***Vid olovlig frånvaro i 4 tim/månad blir du av med Studiebidraget; och förlorar också extrautbetalning i juni; det kan bli dyrt att skolka på gymnasiet.

    Information om studier utomlands blir snabbt gammal/inaktuell. Det jag råder dig att göra i stället är att "rusta upp dig", både ekonomiskt, kunskapsmässigt och alla andra sätt, t.ex ta hand om din hälsa: ät rätt och motionera. Ju friskare, "rikare" och kunnigare man är, desto bättre förutsättningar man har att studera och detta gäller i alla länder, både i Sverige och utomlands.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA