aui

    Hej! Jag går 1:an på gymnasiet just nu och funderar på att studera 2:an utomlands. Men jag vill inte behöva läsa om 2:an när jag kommer tillbaka till Sverige, hur kan man göra då? Läser man ib-programmet då eller går det ännu att undervisa att slippa gå om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill kunna läsa ett år utomlands och kunna "inkludera" det året inom din svenska gymnasieexamen, måste du läsa på en SVENSK gymnasieskola utomlands och det finns några stycken (tyvärr inte många och absolut inte i alla länder);
    Titta på presentationerna av de "svenska" eller skandinaviska skolorna (gymnasier) utomlands och kontakta dem för mer information:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/colegio-escandinavio
    gymnasieguiden.se/gymnasium/ecole-su-doise-de-paris
    gymnasieguiden.se/gymnasium/scandinavian-school-of-brussels
    gymnasieguiden.se/gymnasium/section-su-doise-lyc-e-international
    gymnasieguiden.se/gymnasium/svenska-skolan-el-colegio-sueco
    gymnasieguiden.se/gymnasium/svenska-skolan-i-nairobi
    gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london

    Studie- och yrkesvägledare