Blivande socionom

    Hej! Jag tar snart socionomexamen, men jag känner att jag inte riktigt är redo för arbetslivet ännu. Jag har pratat med syven på mitt universitet men upplever att jag inte riktigt fick svar. Jag undrar på vad det finns att vidare utbilda sig inom. Magister och master tror jag inte riktigt intresserar mig, har inte helt förstått vad det innebär inom socialt arbete. Jag är mer intresserad av fristående kurser, där man kan fördjupa sig inom vissa ämnen. Har även hört att man kan vidareutbilda sig inom HR som socionom, stämmer detta? Vet inte om fristående kurser är värdefullt för yrket som socionom. Jag vill mest bara veta vad som är värt och vilka möjligheter det finns?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill få karriär inom HR då rekommenderar jag att du läser så mycket som möjligt inom ämnet Arbetsrätt och sedan också inom Ekonomi och i sista hand inom konflikthantering, gruppdynamik, ledarskap och "dylikt". Arbetsgivare efterfrågar mycket goda kunskaper i arbetsrätt för jobben inom HR (detta för att frågorna om de anställdas rättigheter hanteras av HR och då ska man veta om den anställde har rätt att ta tjänstledigt, t.ex. och om man varit anställd "på viss tid" när man har rätt till tillsvidareanställning - och vid rekryteringar att man undviker diskriminera och gör rätt urval bland arbetssökande... det är alltså många olika arbetsrättsliga frågor som hanteras inom HR och det är därför som arbetsgivare föredrar att anställa de som har goda kunskaper inom just område Arbetsrätt).
    Du ställer en svår fråga... Det finns så många olika viktiga kunskapsområden som socionomutbildad kan fördjupa sig inom men exakt vilket område du bör satsa på beror både på dina intressen och på var du vill jobba i framtiden. T.ex finns det påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet som leder till yrket Kurator inom hälsa- och sjukvård (ett yrke som numera kräver legitimation från socialstyrelsen). Men vill du i stället - i framtiden - jobba som Skolkurator, så det "annat" du ska läsa... Så, antingen utgår du från dina intressen (vilket kunskapsområde du vill fördjupa dig inom) eller så väljer du ett yrke som du vill satsa på och försöker forma din kompletterande utbildning så att den ska så bra som möjligt passa till ditt framtida drömyrke. Kika gärna på Framtid.se/yrke/socionomyrken
    T.ex kan en socionomutbildad jobba som Adoptionshandläggare eller som Familjebehandlare eller som LSS-handlläggare

    Studie- och yrkesvägledare