Ulla-Bella

    Hej, jag heter Filippa och undrar om ni skulle kunna svara på några frågor angående att plugga vidare till affärsjurist eller ekonom. Vart finns affärsjurist linjen? Skillnaden mellan affärsjurist linjen och vanlig jurist linjen? Kan man bli affärsjurist om man pluggar jurist linjen? Kan man plugga till affärsjurist på distans? Alltså att man sitter hos er och pluggar Skillnad på att få jobb? Cevilekonom vs ekonomie kandidat Tänker då på om man läser Ekonomprogrammet 180 hp högskolan i Gävle (distans) istället för Cevilekonom Måste man bo där man pluggar eller kan man pendla?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    börja med att kika på framtid.se/yrke/affarsjurist och Framtid.se/yrke/ekonom
    Båda yrken i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de tycker passar - alltså helt enligt egen bedömning (och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika, så är därför omöjligt att ge ett definitivt svar på vilken utbildning som man ska gå).
    Du frågar bland annat: "Vart finns affärsjurist linjen?
    Skillnaden mellan affärsjurist linjen och vanlig jurist linjen?" - Mitt svar: det finns inte (i alla fall inte i Sverige) någon "affärsjurist linjen", utan man kan antingen ta examen från juristprogrammet och sedan specialisera sig på företags- eller affärsjuridik eller läsa kurser i Affärsjuridik på högskole-universitetsnivå och försöka sätta ihop de i någon sort examen; det kan också finnas Affärsjuridiska program på högskole-universitetsnivå... det får man ta och se hur utbud ser ut på www.antagning.se (en sajt där man gör ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar). "Vanlig jurist linjen" tror jag du menar juristprogrammet som är 4.5 år-lång universitetsutbildning. Affärsjuridiska program kan vara kandidatprogram och då är utbildningar 3 år på heltid, alltså kortare än juristprogrammet och det kan finnas flera skillnader t.ex kan man inte gå vidare mot yrken som Advokat, Åklagare, Domare eller Kronofogde utan att i grunden ha juristexamen (och den får man endast genom juristprogrammet). Titta t.ex på framtid.se/yrke/aklagare

    Studie- och yrkesvägledare