Rebecka

    Jag pluggar för stunden till Socionom. Jag vill plugga vidare till psykoterapeut efter jag är klar socionom, men har fått delade meningar hur man gör, om det kostar, behörighet etc. Jag undrar om du kan svara på detta. Hur gör man? Ska man vara yrkesverksam samtidigt? Kostar det? Var kan man jobba efter färdig utbildning? Kan man bli legitimerad? Är det helfart eller halvfart?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    det vi idag vet om hur man kan utbilda sig till psykoterapeut i Sverige - uppger vi på >>.framtid.se/yrke/psykoterapeut
    och i presentationen, länk ovan, framgår det bl.a att yrket är i Sverige "legitimationsyrke"; legitimation från Socialstyrelsen krävs. Många psykoterapeuter öppnar egna privata mottagningar.

    Väldigt kortfattat om utbildningen:
    man behöver komma in på Psykotrapeutprogrammet, som är påbyggnadsutbildning - den ges idag på halvfart (utbildningen pågår under 3 år); i grunden ska man ha till exempel socionomexamen + det är Obligatoriskt att även ha grundläggande psykoterapiutbildning.
    Grundläggande psykoterapiutbildningen kan finnas på olika ställen och i olika former; att hitta var man kan få den gratis kan vara svårt; ofta får man köpa den utbildningen. Men den kan finnas att få gratis också (många söker och kan vara svårt att komma in), ex. soch.lu.se/utbildning/grundlaggande-utbildning-i-psykoterapi

    Du måste alltså få ut socionomexamen och du måste hitta var du kan få grundläggande psykoterapiutbildningen, som ofta kallas "Steg 1" i psykoterapi.

    En liten "omväg" kan vara genom att bli Kurator inom hälso-och sjukvården >> och söka jobb inom Landstingen; vi vet att Landstingen har tidigare haft gratis utbildningar i grundläggande psykoterapi för sina anställda.