Pontus
    Jag gick ut gymnasiet för 2 år sedan med värdelösa betyg (runt 12 i snittbetyg). Jag lyckades trots det få ett fastjobb, som jag fortfarande jobbar på. Nu har jag dock tröttnat (har alltid sett det här jobbet som ett tillfälligt jobb) och vill börja plugga. Jag har alltid velat bli fysioterapeut (sen 3-4 år tillbaka) problemet är att jag då måste upp i kanske 18-19 i snittbetyg för att komma in.
    Jag läser just nu upp mina F som jag fick i gymnasiet på distans men det går inte bra. Jag jobbar 8-17 mån-fre, jag har 1h resväg tur och retur + att jag tränar 1h efter jobbet. Då är jag hemma runt 20:00 varje dag och då ska jag börja plugga.....
    Jag vill läsa upp mina betyg så snabbt som möjligt, Vad ska jag göra?
    Ska jag säga upp mig och plugga järnet eller jobba kvar och plugga kvällar helger (detta kommer ta flera år) eller kan man försöka få tjänstledigt?
    Några tips?

    Mvh, P

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!

    Jag förstår att det är svårt att jobba heltid + läsa samtidigt, att tiden och orken inte räcker till... :(

    Att be om tjänstledighet för studier (i stället för att säga upp sig) är en mycket bra idé. Om du läser en termin på heltid, läser du 400 poäng, men det kanske är möjligt att läsa på lite mer än heltid under den terminen eller det läsåret som du inte jobbar, utan endast studerar.

    Om du är medlem i någon fackförening, kan facket hjälpa dig kring reglerna om vad dina rättigheter är i fråga om att få tjänsledighet för studier.

    En annan lösning skulle kanske vara om du går ner i arbetstid, kanske jobbar 80% och är ledig en dag i veckan. Det blir mindre pengar i "lönekuvertet" så klart men det kanske är lönt - om du kan ägna en hel dag varje vecka åt dina studier.

    Flytta närmare jobbet för att lägga mindre tid på att pendla? Läsa på väg till/från jobbet om du sitter på bussen eller tåget? (jag förstår att det ej är möjligt om du kör bil).

    Andra tips: se om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som du kanske kan tänka dig att gå där du kan komma in utan att läsa upp dina betyg, t.ex YH till Idrottsmassör>>

    Hela utbudet av YH finner du på www.yhguiden.se

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig - på något sätt!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Ska kolla med chefen vad han tycker om att jag går ner till kanske 80%.
    • : Nu råkade jag klicka skicka... Jag tänkte fråga om vilka ämnen man bör satsa på att läsa upp först? hur ska man dela upp sin tid?, Jag tror jag kan läsa upp 7 ämnen på en termin om jag får tjänstledigt, kanske 4-5 om jag går ner i tid på jobbet.
    • Anna : Kurserna på gymnasiet är inte alla lika stora, det finns kurser som är på 100 poäng (de flesta) men det finns även de som är mindre eller större, t.ex 50 poäng eller 150 poäng. Det är altal POÄNG per vecka som avgör Studietakt. Jag skriver också nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om det vore så väl att man kunde alltid få de kurser på komvux som man vill när man vill få plats på dem! Men tyvärr så är inte fallet. Komvux har begränsade resurser och det är inte alltid man får plats på alla kurser som man vill läsa. Det kan också bli så illa att man ej får plats på någon av de kurser som man vill läsa, i alla fall inte just då när man vill (eller har möjlighet) att läsa.

    I så fall blir man hänvisad till självstudier och Prövningar. När man läser inför prövningar har man inte rätt till studiestöd/studiemedel/, dvs man har inte någon inkomst. Det är på sin "fritid" som man bör läsa inför prövningar.

    Jag vet inte om din chef på jobbet vet eller bryr sig om att det är inte självklart man får plats på komvux, men du kan berätta om det och fråga om det finns någon "flexibilitet" på din arbetsplats, att du - i fall du får plats på många kurser - kan jobba mindre eller vara helt tjänstledig; och i fall du får plats på färre kurser - jobba mer.

    I fall du går ner till 80% av en heltidstjänst och blir ledig en dag i veckan, kan du i så fall läsa så mycket du hinner (i fall du får plats på kurser) och i fall du inte fick plats på kurser, kan du bedriva självstudier och hoppas sedan få betyg genom Prövningar. Avgift för prövning är 500 kr/styck men vi tror att avgiften blir höjd, för att 500 kr. täcker inte de kostnader som komvux/prövningsenheten har i samband med prövningar.

    Så länge du anmäler dig till kurser i vilka du har F betyg, eller kurser som du inte har läst - är det lättare att få plats, men om du sedan vill läsa kurser i vilka du redan har godkända betyg, är risken stor att du ej får plats på de kurser.

    Du kan gott och väl ta upp den frågan med komvux i din kommun. Jag tror du får svar att du bör söka alla kurser som du vill läsa och sedan "får vi se", dvs att komvux vet inte hur många som kommer att söka kurser + att komvux inte vet sin budget för nästa kalenderår... dvs de vet inte hur många platser de kan "öppna". Varför jag tycker du ändå bör prata med komvux är för att i fall du har EN INDIVIDUELLT STUDIEPLAN, upprättad tillsammans med SYV på komvux och där Komvux har en kopia på den planen och du när du söker kurser, hänvisar till den Studieplanen, blir du lite bättre prioriterad och chansen är därför större att du får plats på sökte kurser.

    Lycka till!

    ANNA