Dalle

    Om man är polis och vill bli advokat, finns det en genväg eller måste man gå den långa vägen gällande  utbildning? Samma sak om man är polis och vill bli åklagare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige måste både Advokat och Åklagare ha (i grunden) examen från juristprogrammet. Kika gärna på yrkespresentationerna yrke/advokat och yrke/åklagare -- jag känner ingen genväg för de som är poliser. Men du får (gärna) kontakta studievägledare på de institutioner där juristprogrammen ges och fråga om det.

    Studie- och yrkesvägledare