Melo

    Hej, Jag skrev till er flera gånger men det verkar som att jag var otydlig. Så jag ska försöka skriva bättre här. Min dröm är att bli Civil utredare i brott i nära relationer. Jag vet att man kan bli det på många andra sätt. Men jag är intresserad av just juristprogrammet. Nu har jag frågor som jag önskar att få svar på alla de. 1. Efter man ha tagit jurist examen ska man praktisera eller jobba i 3 år innan man kan specialisera sig? 2. Är det en tuff utbildning jämfört med andra utbildningar? 3. Ska man kunna lagboken helt och hållet eller använder man den bara som stöd medan man studierar/jobbar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    examen från juristprogrammet är en bra grund om man vill få jobb som civilutredare. Dock finns ingen garanti på att civilutredartjänsterna kommer att utlysas just när du vill få det jobbet. Civilutredantjänsterna utlyses bara någon gång ibland och det kan gå lång tid mellan de möjligheterna, alltså att söka jobb som civilutredare. Jag är inte heller säker på att man kan, som civilutredare specialisera sig just på att utreda våld i nära relationer (det är möjligt att man behöver utreda olika typer av brott och inte bara de som handlar om våld i nära relationer).
    Du vill få svar på följande frågor (nedan finns dina frågor och mina svar):
    1. Efter man ha tagit jurist examen ska man praktisera eller jobba i 3 år innan man kan specialisera sig? -- jag känner inte till att det finns några krav på att ha jobbat eller praktiserat i ett antal år efter juristexamen för att sedan kunna specialisera sig. Man kan läsa kurser direkt efter juristprogrammet och även specialisera sig genom "rätt" arbetslivserfarenhet. Men du får gärna fråga studievägledare på juristprogrammen och personer verksamma i den aktuella branschen om det.
    2. Är det en tuff utbildning jämfört med andra utbildningar? -- Mitt svar: Juristprogrammet är en ganska lång utbildning och kan också upplevas som "tråkig" för att man ska läsa och tolka mycket stora mängder av juridiska texter, lära sig många begrepp inom juridiken och det kan upplevas som ganska enformigt, svårt och väldigt långt.... men om man brinner för juridiska frågor och har "läshuvudet" samt är mycket motiverad, tålmodig och envis så kan man trivas bra på den utbildningen (det är i alla fall vad jag har hört från de som läst den utbildningen för ett antal år sedan...). Själv har jag inte läst den utbildningen och inte jobbat som studievägledare på just juristprogrammet så kan inte säga så mycket mer om det.
    3. Ska man kunna lagboken helt och hållet eller använder man den bara som stöd medan man studierar/jobbar - Mitt svar: kan inte svara på den frågan; detta för att jag är inte utbildad jurist, har inte läst på juristprogrammet (inte ens läst juridiska kurser på gymnasienivå) och inte jobbat med den utbildningen, över huvudet taget. Du måste fråga de som jobbar med den utbildningen, och de som läser den utbildningen eller de som nyligen tagit examen från juristprogrammet om det.
    Jag förstår att du troligtvis inte blir nöjd med det här svaret. Men du måste ta hänsyn till att jag är allmän studievägledare, inte expert på juridiska yrken eller juristprogrammet. Med så specifika, detaljerade och svåra frågor måste du vända dig till experter på just de frågorna: antingen personer verksamma i den aktuella branschen och som själva har gått juristprogrammet eller till personal som jobbar på de institutioner där juristprogrammet ges.

    Studie- och yrkesvägledare