Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Att göra PRAO (praktisk arbetslivsorientering) inom lag och rätt är en spännande idé! Här nedan skriver jag några förslag på arbetsplatserna där du kan söka göra din PRAO.

    PRAO på en Advokatbyrå (som du själv skriver om i din fråga)
    Som praoelev på en advokatbyrå skulle dina arbetsuppgifter troligtvis vara mer observerande än praktiska, eftersom juridiskt arbete kräver specialkunskap och man får också tänka på sekretessen. Men du skulle, förhoppningsvis, kunna:
    -- Följa med på möten med klienter (om klienten ger sitt tillstånd).
    -- Delta i interna möten där advokater diskuterar ärenden.
    -- Göra enklare administrativa uppgifter som att kopiera dokument, arkivera eller förbereda mötesmaterial.
    -- Läsa och lära dig om olika juridiska ämnen med vägledning av advokater.

    PRAO i en Domstol
    Där kan du:
    -- Observera rättegångar (förutsatt att de är öppna för allmänheten).
    -- Få en inblick i domstolens administrativa arbete.
    -- Lära dig mer om processen kring hur rättegångar förbereds och genomförs.

    PRAO på en Polisstation
    Även om detta primärt handlar om brottsbekämpning, kan det vara intressant om du är nyfiken på rättssystemets brottsbekämpande aspekt.
    Som PRAO-elev på en polisstation skulle du ev.kunna:
    -- Följa med patrullering.
    -- Lära dig om anmälningar, förhör och polisens administrativa arbete.

    PRAO på Kommunens juridiska avdelning
    Många kommuner har en egen juridisk avdelning som hanterar olika typer av juridiska frågor relaterade till kommunens verksamhet.
    På kommunens juridiska avdelning skulle du kunna:
    -- Hjälpa till med administrativa uppgifter.
    -- Delta i möten och lära dig om kommunal juridik.

    PRAO på en Myndighet
    Många statliga myndigheter har jurister anställda. Att praoa hos en myndighet kan ge dig en inblick i hur lagstiftning tillämpas i praktiken.

    När du bestämt dig för var du vill praoa, rekommenderar jag att du skickar ett välformulerat brev eller e-post där du presenterar dig själv, förklarar ditt intresse för juridik och frågar om möjligheterna att göra prao där.

    Och sist men inte minst vill jag nämna möjlighet att PRAO-a på en gymnasieskola. Med tanke på ditt intresse för juridik, så rekommenderar jag att du funderar på att söka PRAO på en gymnasieskola som erbjuder inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet. Där skulle du kunna "följa med" lärare i juridiska ämnen, sitta på lektionerna i kurserna som heter Privatjuridik, Affärsjuridik och Rätten & samhället
    Vilka gymnasieskolor i Sverige erbjuder inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet? Se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?EK-jur
    Lycka till med din PRAO-period!
    Lästips: yrken inom Juridik - se 32 yrkesbeskrivningar på framtid.se/yrken/juridik

    Studie- och yrkesvägledare
    • Vic : Tack så mycket! Jag är otroligt tacksam för det här!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!