Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och till var och en av dem - i första hand. Detta eftersom antagningen görs av varje yrkeshögskola, och inte centralt. Om den yrkeshögskola du söker till använder sig av ett visst antagningssystem så kan du behöva "prioritera" dina alternativ men du kan ändå bli antagen till både ditt förstahandsval, och samtidigt till andrahandsval och tredjehandsval och så vidare - alltså till alla utbildningar som du sökte kan du bli antagen mer eller mindre samtidigt. Sök till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. Utbud av YH-program finner du på www.yhguiden.se
    Läs gärna på utbildningarnas egna webbplatser (vad som står om ansökan och antagnings-processen).
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • pluggster : Hej, tack för svaret! Jag har precis skickat in min ansökan till Nackademin via YH-antagning.se och nu vill jag också ansöka till ITHS som använder samma webbplats. Men när jag loggar in på YH-antagning.se ser jag att jag måste rangordna alla program som jag har sökt, både från Nackademin och ITHS, precis som på Antagning.se. Det stod ingenting om det på någon av skolornas hemsidor. Hur fungerar det här? Kommer skolorna bara att se hur jag har rangordnat deras egna program mot varandra eller kommer de att se hela min lista? Kan du förklara det för mig?
    • Milla :

      Nu jobbar jag (eller någon av mina kollegor här på FRåGA SYV) inte med antagning till ykeshögskoleutbildningar men vi har frågat de som gör det och fick svar att varje anordnare av YH-utbildning kan se endast ansökningar till deras egen skola, och att trots att man prioriterar sina alternativ, kan en och samma sökande bli antagen till många olika utbildningar samtidigt - detta för att inga alternativ stryks (så det funkar väldigt annorlunda mot hur antagning till högskola-universitet fungerar). Men du får gärna kontakta utbildningsanordnare själv och ställa frågor till dem. Jag kan bara svara utifrån de svar jag har fått av personer som borde veta vad de pratar om, eftersom de jobbar dagligen med de frågorna.