Mahka

    Hej! Mitt barn går i 8an och han måste bestämma sig för en prao plats. Mitt barn har mycket intresserad av att bli jurist. Min fråga är om han kan praoa på en advokatbyrå eller juridiskbyrå eller är det för mycket sekretess på såna ställen? Och vad skulle mitt barn få göra på en advokatbyrå? Med vänlig hälsning Mikaela Hatami

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi har tidigare fått en liknande fråga - och fått fram att det ej finns något generellt förbud mot att PRAO-a på advokatbyråer men i praktiken får eleverna och praktikanskaffarna/praktiksamordnare Nej på förfrågan om att få "gå på praktik" t.ex PRAO-a (förutom om man går någon sort högre juridisk utbildning, t.ex om man går yrkeshögskoleutbildning till yrket Paralegal eller IP-paralegal eller läser juridik på högskolenivå men inte ens då är det givet att man får Ja på sin förfrågan om en praktikplats). Så länge det är frivilligt att ta emot praktikanter kan alla arbetsplatser säga Nej. Jag blir glad om du/ni hittar möjlighet att Prao-a på en advokatbyrå men jag tror tyvärr inte att ni kommer att lyckas.
    Svara på frågan om vad en prao-elev skulle kunna göra på en advokatbyrå kan jag inte ge, eftersom jag känner inte till att någon elev har prao-at på en advokatbyrå.

    Studie- och yrkesvägledare