GG

    Hej, Jag skriver just nu komvuxarbetet inom vård och omsorg och är förvirrad över just hur jag ska skriva den, läraren nämner att man ska skriva om ett praktiskt moment för att visa att man har färdigheterna men jag har försökt flertal gånger att fråga henne om flera olika saker för att förtydliga allt för mig. Men hon vägrar alltid svara på mina frågor och ignorerar de genom att dirigera mig till kursmaterialet som bara förvirrar mig ännu mer. Jag har gått fram och tillbaka med henne och hon säger ännu en gång att jag ska kolla på ''elevens exempel pdf'' men jag har sagt till henne att det finns ingen sådan pdf fil. Jag skrev till henne att jag har kollat på alla de här pdf filerna och att de gör det bara mer förvirrande och om det är verkligen omöjligt för henne att ge mig ett direkt svar på min fråga. Då återkommer hon med ''Det är bra att du har kollat på all kursmaterial så är du förberedd för att skriva. Viktigt att ha ett tydligt ämne och en fråga som du vill fördjupa dig inom. '' Som har inget med min fråga att göra. Jag uttryckte till henne att det finns ingen poäng med det svaret som hon gav mig och frågade om det finns en annan lärare som kan hjälpa mig. Då svarade hon med ''Vad vill du ha hjälp med? Det hjälper mig att kunna hjälpa dig. Har du sett elev exempel arbetet? Där finns rubriker i rätt ordning i det arbetet. Följ det exemplet. Det finns mallar.'' Nu är jag verkligen förvirrad då dessa svar pekar mot att hon antingen har demens eller så är detta automatiserade svar. Kan någon snälla hjälpa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker du bör vända dig till rektorn på den skolan där du gör komvux-arbete. Rektorn är ytterst ansvarig (på "sin" skola). Rektorn kan besluta om att ge dig en annan handledare för komvux-arbetet och det är min förhoppning att det blir så. Du kan, om du vill, meddela din nuvarande handledare för komvux-arbetet att du funderar på att vända dig till rektorn och begära bli flyttad till en annan handledare (det kan hända att läraren/handledaren som du haft kontakta med fram tills nu är så överhopad med jobb att hen inte läser så noga - hinner inte eller orkar inte - det du har skrivit... tyvärr inte helt ovanligt att det blir så... det är ju lärarbrist och de lärare som finns har för mycket att göra). Du kan alltså antingen påpeka för läraren att du funderar på att "klaga" hos rektorn och begära en ny handledare eller så kan du vända dig till rektorn direkt och berätta det som du berättar här nu. Det är de bästa råden jag kan ge dig. Lycka till!
    Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare