Hejsan123

    Hej, vi har nyligen fått en ny vårdlärare då varan ordinarie är mammaledig. Mitt problem med den nya är att hon seriöst hatar mig. När jag ska prata med henne så svarar hon drygt och bitchblickar mig hela tiden. Min kompis håller med om att det märks att hon inte gillar mig. Hon snackade med några andra elever och vart glad och log mot dom, men när hon snackar med mig så är det verkligen tvärtom. Jag vet att det inte är en inbillning då mina kompisar också märker att hon inte gillar mig. Känner att jag inte kan fråga henne något för vill inte att hon ska behöva prata med mig när hon ogillar mig så pass mycket. Vad ska jag göra? Hon är min mentor dethär året och blir faktiskt lite ledsen när jag får ett sånt här bemötande. Är trött på att få hör att jag inbillar mig. Vågar och vill inte säga dethär till min mentor då hon antagligen kommer hata mig ännu mer än tidigare. Har kontaktat en annan lärare i skolan som säger att jag måste ta det lugnt och att jag ska prata med henne. Men jag blir jätteledsen när hon hatar mig utan anledning, och blir mer ledsen när folk säger att jag inbillar mig. Snälla hjälp, vill inte ha det såhär under hela året, speciellt då jag inte mått så bra så vill jag inte att det ska bli värre. Känner då att jag inte kan prata med henne om det skulle bli jobbig igen. Känner inte för att byta skola även Lindén inte är så bra, för har en person där som jag kommit väldigt nära senaste året. Vill ha tips på hur jag ska göra åt dethär, ska jag avvakta eller sånt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    jag ser att SYV Daniel har skrivit svar på din fråga - se https://www.fragasyv.se/fragor/jobbigt-med-laerare ;
    Jag tycker att Daniels förslag om att du pratar med din skolans kurator och att du söker hjälp och råd hos dina vårdnadshavare. Jag håller även med om att det är mycket möjligt att läraren kommer vilja prata me dig för att hon kanske får (ryktesvägen) höra om vad du har sagt till dina kompisar. Det är svårt för kompisarna att hålla inne med den sorters information (säger jag av erfarenhet). Så, det kanske blir så att läraren redan imorgon kommer fram till dig och ber dig att stanna efter lektionerna för att prata. Säg i så fall precis vad du känner.
    Jag vill inte ifrågasätta din upplevelse. Jag vill inte säga att du bara tror att det är som du tycker det är. Å andra sidan, så har jag svårt att föreställa mig att en vuxen person som dessutom jobbar som lärare skulle utan någon som helst anledning "hata" en elev. Givetvis kan inte jag eller mina kollegor här på FråGA SYV krypa in i huvudet på din lärare och veta vad som försegår där, men det skulle förvåna mig mycket om det skulle visa sig att läraren har någonting mot dig, personligen. Du skriver om att du blir ledsen när folk säger att de inte tror dig... och nu skriver jag nästan just det... beklagar om det kommer att göra dig ledsen.
    Du har själv ett förslag att du ska avvakta. Givetvis kan du göra det. Men jag tycker att du förlorar ingenting på att gå prata med kuratorn.
    Återkom sedan efter samtal med kuratorn.
    Lycka till med allt!