Linn

    Hej! Jag är utbildad hudterapeut. Är väldigt intresserad av hudvårds produkter och är nyfiken att se vad det finns för olika inriktingar när det kommer till produkt tillverkning. Jag vill inte skapa mitt egna märke, utan jag vill mer jobba i ett existerande labb med produktutveckling. Jag har kollat på lite svar här och det jag kan få fram är kemi, biologi och toxikologi. Men vet inte vart man ska börja? Vad skiljer sig de utbildningarna från en farmaceut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    Kika på yrke/läkemedelskemist

    Farmaceut är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier. Arbetsuppgifterna kan vara likartade men eftersom apotekare har en mer omfattande utbildning (5 år på heltid) kan dessa ha mer kvalificerade uppgifter än receptarierna.
    *****
    Apotekare kan jobba inom läkemedelsindustrin. Men Astra-Zeneca (Södertälje & Göteborg) och Pharmacia (Uppsala) är två stora läkemedelsföretag som har flyttat en stor del av sin forskning utomlands och det har negativt påverkat antalet arbetstillfällen för apotekare i Sverige.
    *****

    Om yrket Toxikolog var god läs på framtid.se/yrke/toxikologekotoxikolog
    Och, för övrigt, kan du läsa om många yrken på www.framtid.se och på de flesta yrkesbeskrivningar finns också uppgift om vilken utbildning som krävs eller önskas.

    Som jag ser det, behöver du antingen läsa på apotekarprogrammet eller högskoleutbildning i kemi, t.ex kandidatprogrammet i kemi och söka sedan påbyggnadsutbildningar "på det". Prata också gärna med studievägledare på de lärosätena där utbildningar i kemi finns.
    Det är dock väldigt svårt (kanske omöligt) att på förhand i detalj bestämma hela utbildningsvägen till det jobbet som du vill ha, därför att utbildningsutbud förändras och även situationen på arbetsmarknaden. När du är färdigutbildad, då kanske alla sådana jobb har flyttat utomlands och vill du då jobba i Sverige och inte flytta till utlandet, då kanske du inte kan få ett sådant jobb (bara för att ta ett exempel).
    Du kanske kommer jobba med läkemedel, som inte har just med hud att göra. Att ha ett så "smalt" önskemål att just jobba med utveckling av hudvårdsprodukter, är "inte bra", hoppas du förstår mig rätt... för att det saknas utbilnding som är helt inriktad på just den "smala" delen av arbetsmarknaden (kanske finns det någon påbyggnadskurs inom just det, men då ska man först ha grundutbildning, som lägst Kandidat i kemi. Det tar 3 år att skaffa sig "kandidat i kemi" och vilka påbyggnadsutbildningar som kommer att finnas att söka om 3 år, är det ingen idag som kan vara säker på.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv