A
    Hej,
    Om man har fått F i ett kärnämne som slutbetyg från grundskolan, kan man få prövning av betyg vid ett senare tillfälle, t.ex om eleven flyttar utomlands 1 år efter grundskolan och sedan kommer tillbaka för att söka till gymnasiet. Ska grundskolan där eleven gått göra en prövning (skolan är en friskola) och är skolan skyldig att erbjuda en prövning? Om ja, hur länge efter att en elev slutat grundskolan kan eleven begära en prövning av betyg?
    • Ludmila : Det är en fråga som kanske är bäst om du sjäIv ringer tiII SkoIverkets UppIysningstjänst för att få svar - teI.nr är 08-527 332 och teIefontid 9.30 - 11-30 och 13-15 på vardagar. Det kan finnas detaIjer i situationen som kan vara avgörande... och som inte framgår av din fråga.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    jag tycker att Ludmilas förslag att du ringer till Skolverkets upplyssningstjäns är ett bra förslag.

    Kring din fråga tänker jag så här - Prövningar i grundskolekurser för grundskoleelever är sällan förekommande (förutom prövning i Svenska som andraspråk grund som vuxna invandrare gör), men om eleven är vid tidpunkt för prövning inte är inskriven på någon skola - borde det inte vara ett hinder att göra prövning och eftersom varje lärare "har på sin tjänst" - skyldighet att göra prövningar - så borde man få igenom det. Det finns en pågående utredning om prövningar så nya direktiv kan komma inom snar framtid... det är i dagens läge ganska "oklart" exakt vad som gäller kring prövningar - olika kommuner tolkar reglerna på olika sätt och många försöka undvika erbjuda prövningar (pga det är för dyrt - prövningsanordnare "ligger minus i budgeten" för att det kostar egentligen mer än 500 kr och det är max vad de får ta ut från den som gör prövning /elev/... uppskattningsvis kostar en prövning i genomsnitt 1500 kr - så den som anordnar prövning betalar ca tusen kr. "ur egen ficka", vilket de så klart vill undvika, därför förhalas det på olika sätt - så att så få som möjligt gör prövningar.

    Det är inte förbjudet för elevens gamla skola att erbjuda prövning. Så om de svarar Ja och erbjuder prövning, är det bara att gratulera! Om de svarar Nej, och hänvisar "någonannanstans" - då kan det blir långdraget/besvärligt.

    Pratar man med juristen på Skolverket så får man svar att "prövningar bör erbjudas inom kommunen i alla de grundskole- och gymnasiala kurser i vilka finns det pågående undervisning". Frågar man vidare Vem är ansvarig? Så hänvisas det till "kommunen". Vem på kommunen det är som är ansvarig - kan vara väldigt olika.

    Testa hitta den ansvarige för prövningar i de kommuner som finns nära er... man behöver inte vara skriven i den kommunen där man gör prövning och ställ frågan, samma fråga som du ställer till oss. Återkom gärna och berätta vad du får för svar.

    Vi ska kontakta en sakkunnig och återkommer så fort vi har ett svar att ge dig. Jag har dock inte så stora förhoppningar om att vi ska kunna ge ett konkret svar som tydligt svarar på din fråga, tyvärr...

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Nu har vi samrått med en sakkunnig och fick svar att Rätten till prövning är reglerad i Skollagen 10 kap. 23§ - och i det fallet du beskriver så kan eleven göra prövning på alla de ställen där den "aktuella kursen" erbjuds, det behöver inte vara den grundskola där eleven läste på... det kan vara vilken grundskola som helst i hela Sverige. Och det finns inte någon "tidsbegränsning" att man måste göra prövning inom en viss tidsinterval efter avslutad kurs, utan kan göra det ganska mycket senare.. i princip "när som...".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare