My19373

    hej! jag vill höja mina poäng och tänkte därför höja mitt betyg i företagsekonomi från ett D till ett A. Jag undrar hur gynnsamt det egentligen är "poängmässigt" och om det är bättre att göra en prövning eller om man angå om kursen ? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Varje kurs i gymnasieämnet företagsekonomi är på 100poäng. Om man höjer betyget i en 100p.kurs från D till A höjs snittbetyget (jämförelsetal) med + cirka 0.3.
    Om du redan har godkända betyg då brukar komvux neka plats på kurserna; detta för att du i så fall har de kunskaper som kursen avser att ge och vill höja för konkurrenskomplettering, vilket komvux oftast saknar resurser för (varje utbildningsplats kostar ju pengar).
    Så, det som är mer realistiskt för dig är att försöka hitta var du kan göra prövningen. Om du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige.
    Du får givetvis lägga in en ansökan till komvux om att läsa kurser i vilka du har godkända betyg men var beredd på att du inte får studieplats på de kurserna.

    Studie- och yrkesvägledare