Elev

    Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och har sökt till universitetet. Är dock rädd att jag inte kommer komma in, det merit jag har nu är lite högre än vad som krävdes att komma in förra året. Vilket gör mig nojig om antagningspoängen skulle höjas ytterligare. Därför undrar jag om det är smart att göra en prövning i en kurs på komvux för att kunna räknas med även i urvalsgrupp BII. - Hamnar jag isåfall med i båda urvalsgrupperna (BI och BII) eller bara i BII? - Om jag nu skulle få ett sämre betyg på prövningen, vilket betyg kommer räknas med och kommer jag kunna vara med i BII ändå? - Om jag får ett högre betyg på prövningen höjs mitt merit för BI också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att påtala att du inte kommer att hinna göra prövning "mellan datumen" för utfärdandet av examensbevis och sista dag för komplettering som blir den 21 juni 2023. Och innan du får ut ditt examensbevis så får du göra prövning endast på din gymnasieskola, vilket du har rätt att göra endast ii 2 fall: om du fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde genomföras. Din skola kan frivilligt erbjuda dig möjlighet att göra prövning, fråga om det (risken är dock stor att få Nej, för att det är dyrt och "besvärligt" att erbjuda prövningar när eleven inte har rätt till det).
    Du ställer följande frågor:
    - Hamnar jag isåfall med i båda urvalsgrupperna (BI och BII) eller bara i BII? Mitt svar: om du har meritvärde i BI, direktgruppen och är behörig till den utbildning du vill komma in på, då är du "för evigt" kvar i den urvalsgruppen med samma meritvärde. Om du sedan höjer ditt meritvärde då kommer du samtidigt även prövas i BII med det högre meritvärde.
    - Om jag nu skulle få ett sämre betyg på prövningen, vilket betyg kommer räknas med och kommer jag kunna vara med i BII ändå? Mitt svar: Nej, du måste HÖJA ditt meritvärde för att prövas i BII.
    - Om jag får ett högre betyg på prövningen höjs mitt merit för BI också? Mitt svar: Beror på när och var du gör prövning. Om du gör prövning innan du får ut ditt examensbevis, då "hamnar" den höjningen i BI. Om du höjer ditt meritvärde Efter det att du fick ut ditt examensbevis, då "hamnar" höjningen på BII. Det är i så fall datumet för utfärdandet för examensbevis i relation för datumen för betyg för prövningen som i detta fallet kommer att avgöra.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare