Sanna
    Hej!
    Jag undrar om det är möjligt att göra en prövning i Idrott och Hälsa 1 eftersom att jag tycker att det betyg jag fick inte avspeglar min kunskap som jag visat? Vart ska man vända sig för en prövning i idrott? och är det möjligt att höja betygen trots att man gått ut gymnasiet redan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    om du redan gått ut gymnasiet och fick ditt examensbevis, får du vända dig till alla de olika ställen där undervisning i kursen idrott och hälsa 1 finns - olika gymnasieskolor- både din gamla skola och andra gymnasieskolor, och till prövningsenheten i en valfri kommun. I ditt examensbevis kommer inget att ändras, men det högre betyget kommer att räknas in i stället för det lägre betyget - i fall du får högre betyget på prövningen än det som finns i ditt examensbevis.

    Teoretiskt sett, får du göra prövning överallt i Sverige men man ska inte behöva åka för långt "i onödan". Var i Sverige bor du?

    Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet?

    Mvh

    ANNA

    Läs gärna den här sidan>> allmän info om Prövningar. Bra att veta att prövningsavgift ligger idag på 500 kr men vi tror den kommer att höjas, men vet inte när eller hur mycket.

    Du får anmäla dig tll prövningar i vilken kommun som helst i hela Sverige, men det är ju bekvämare om det är nära där man bor, därför ska jag nu skicka några länkar där info finns om hur du kan anmäla dig i Stockholms län:

    http://asovuxengymnasium.stockholm.se/vanliga-fragor-faq

    http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/provningar/

    och du kan givetvis göra prövning på din gymnasieskola.

    Just tidpunkt för prövningen kan inte själv fritt bestämma. Det är kanske därför bra att jämföra olika datum för prövningar och välja det som passar dig bäst. Ibland skiljer sig villkor lite också - på vissa ställen kan man få viss handledning (inte undervisning men i alla fall få svar på några frågor på kursens innehåll) - det är frivilligt för prövningsanordnare att erbjuda sådan handledning innan prövningen, och därför är det klokt att fråga om det och välja det stället där tillgång till handledning finns.

    Lycka till!

    • : Jag bor i Stockholm och gick på en skola i täby, tog studenten för cirka två veckor sedan. Jag fick ett examensbevis! Kan jag då vända mig till min gamla skola och be om en prövning i denna kurs?
    • : Vill även tacka för snabbt svar! Mvh, Sanna
    • Anna : Det är tillåtet att göra prövningar överallt där kursen ges. Du kan givetvis fråga på din "gamla" skola. Jag ska också utöka mitt svar till dig nu men några länkar.