Vick312

    Hej! Jag undrar bara hur man brukar göra när man pluggar till prövningar på i princip heltid. Minns inte riktigt från åk 1 men ofta gör man väll inte absolut alla delar i en mattebok. Känns som man hoppar några delar av några kapitel eller ska man sikta på att göra alla kapitel och delkapitel i boken inför prövning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag vill börja svara med att ställa en fråga till dig: varför vill du göra prövning i matematik 1b (och inte i 1a, en kurs där det är lättare att få högre betyg)? Om du i ditt examensbevis från gymnasiet har betyg i matte 1b och du vill höja det betyget, kan du göra det genom en prövning i kursen matematik 1a.

    Med det sagt, så går vi vidare i hur du på bästa sätt kan förbereda dig inför prövningen. Nu är jag inte lärare i matematik och genomför inga prövningar; det jag som SYV kan rekommendera att du gör alla uppgifter i kurserna matematik 1a, 1b och 1c (även om du ska göra prövning i matte 1a eller 1b...). Jag skulle definitivt satsa på matte 1a-prövning (lättare att få högre betyg).
    För repetition och självstudier rekommenderar  vi den kostnadsfria webb-Matteboken. Kursen matte 1 finns upplagt på matteboken.se/lektioner/matte-1
    Fler tips!
    Kika gärna på gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik och matteboken.se/pluggknep
    Och du kan ställa mattefrågorna i forumet på pluggakuten.se/amne/matematik

    Studie- och yrkesvägledare
    • Vick312 : Aha okej intressant men om man gör prövning på matte 1a visas det sedan som 1b om jag läste 1b på gymnasiet? Undrar också hur lång tid man ungefär behöver för att förbereda sig och göra alla dessa uppgifter. Såklart väldigt svårt att säga men om man har relativt lätt för det och pluggar nästan heltid? Tack för svar och tips!
    • Milla :

      Ingenting i examensbeviset kan ändras. Betyget från prövningen i matte 1a eller 1b eller 1c skickar du separat (från examensbeviset) men när du söker till utbildning på ett svenskt lärosäte (högskola eller universitet) kommer det högre betyget räknas in i stället för det lägre betyget. Regeln gäller: har man flera betyg i samma eller i en motsvarande kurs så gäller det högre betyget.
      Vad gäller tiden att förbereda sig, så har du rätt - det är väldigt individuellt. Det jag kan säga är att varje gymnasiekurs i matte är på 100 poäng (vilket innebär cirka 100 lektionstimmar + cirka 100 timmars självstudier, alltså totalt cirka 200 timmars studieinsats). Läser man en mattekurs (gymnasiekurs) på komvux på heltid, läser man den på fem veckor (40 timmar per vecka x 5 veckor = 200 timmars studieinsats).

    • Vick312 : Okej tack igen för informativt svar!
    • Vick312 : Hej! Kommer med en extra fråga nu i efterhand när jag bytt till matte 1a i min prövning. Funkar det att ha en matte 1b bok som ens primära hjälpmedel eller måste jag byta till 1a om uppgifterna skiljer sig för mycket?
    • Milla :

      Kan inte svara på den frågan, för att jag är inte lärare i matematik. Du kan fråga matteläraren eller i Pluggakuten.se/ämne/matematik, som är forum för mattefrågorna. Min bästa gissning är att matte 1b-boken är t o m bättre för att matte 1b-kursen är lite svårare än matte1a-kursen så det borde vara lättare att få högre betyg på prövningen i matte 1a om man förbereder sig med hjälp av boken "Matematik 1b".

    Läs alla kommentarer