Spiff

    Hej, om jag gör en prövning under en pågående gymnasiekurs, behöver kursen då avslutas med det betyget jag fick på prövningen eller kan jag fortsätta att gå kursen som vanligt om jag inte fick det betyg jag önskade? Och har jag rättigheten att fortsätta eller är det något skolan kan erbjuda av välvilja?

    Och om jag skulle göra prövningen innan kursen börjar, men får ett annat betyg än det jag önskar, kan jag då ändå gå kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som är gymnasieelever (inskrivna i en gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i två fall: om eleven läst kursen och fick F som betyg, eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas/genomföras (vilket t.ex kan bero på lärarbrist). Med det sagt, så är det inte förbjudet för gymnasieskolan att erbjuda eleven göra prövning även om hen, formellt sett, inte har rätt att kräva det. Dock sker detta extremt sällan (eftersom det är dyrt och besvärligt för gymnasieskolorna att göra det ... t.ex om du får göra prövning "bara för att du vill" så bör alla andra elever också få göra det... och det blir snabbt helt ohållbart för skolan - det går åt mycket lärartid för varje prövning (innehåll i hela kursen bör testas och även medbedömare bör finnas, alltså det är två lärare som tillsammans sätter prövningsbetyget);

    Om du redan är klar med gymnasiet och läser kursen på komvux eller på en folkhögskola, då får du fritt söka var du kan hitta möjlighet att anmäla dig till prövningen (du får leta i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i) och du får, oavsett prövningsbetyg, fortsätta läsa den kursen på vilken du är antagen. Tänk dock på att det tar tid att få ut prövningsbetyg. Anmälan och betalning (500 kr) bör man göra, som regel, minst 3 veckor innan första prövningsdelen (den skriftliga delen); sedan, efter cirka 2 veckor efter den skriftliga delen sker den muntliga delen och efter det kan det dröja i några veckor innan du får ditt betyg (läraren och medbedömaren måste samråda och sedan tar det administrativa processen också tid...). Nu är det mitten av mars, och vi säger att du hittar redan idag var du kan anmäla dig till prövningen, då kan den första prövningsdelen ske kanske i mitten av april och den andra i slutet av april och jag blir inte förvånad om du får ditt betyg närmare slutet av maj. Jag vet inte när din komvux-kurs eller folkhögskolekurs slutar men kanske inte så lång tid efter det att du får ut ditt prövningsbetyg? Och detta om du, över huvudet taget, hittar var du kan anmäla dig till prövningen. Kan tyvärr bli svårt att hitta... suck.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Spiff : Ok, jag går i gymnasiet. Men om skolan trots allt erbjuder mig prövning och jag får ett annat betyg änndet jag önskar, kan de då säga att jag inte får gå klart kursen och att jag måste ha det betyget?
    • Milla : Ja, enligt min bedömning så kan skola avbryta din kurs på grund av att du fick godkänt betyg. Och du kommer fortsättningsvis (efter betygsdatumet) läsa på deltid och med det förlorar rätten till studiehjälpen från CSN (deltidsstudier ger ej rätt till studiehjälpen). Att få lov att göra prövning i en pågående kurs på gymnasiet bedömer jag som osannolikt. Du får gärna berätta (hör av dig) om hur det gick, om du fick lov att göra prövning... jag är nyfiken.