emelia
    Hej!
    Jag går sista året på naturvetenskapsprogrammet och har några frågor ang bli antagen till läkarprogrammet samt eng fråga ang "ämnesord" som finns med när man söker till läkarprogrammet.

    *Prioriteras betyg från komvux, tex fått F i en kurs och läser på komvux och får A i kursen eller prövning

    Jag undrar då om det är värt att skippa en kurs och få F i den för att läsa kursen på komvux på 10 veckor och få A på den, eller om jag ska få E i kursen nu på gymnasiet och göra en prövning för att höja mig efter gymnasiet. Vilket alternativ profiteras när man söker till läkarprogrammet?

    Till läkarprogrammet behövs grundläggande behörighet samt Biologi 1 och 2, kemi 1 och 2, fysik 1 och 2, matematik 4. Innebär det att jag bör göra prövning i alla dessa ämnen för att höja mig (ink ma 1c-2c-3c-4 eller endast 4) eller bör jag göra prövningar i alla ämnen, även grundläggande som i tex samhällskunskap, svenska, engelska m.m.

    Ang högskoleprovet, min chans at komma in ökar om jag gör HP men eftersom det inte är garanterat kommer jag inte utesluta prövningar pga HP

    Sedan finns det något som heter "ämnesord" när jag går in på läkarprogrammet på antagning.se.

    I Solna karolinska står det tex. ämnesord: hälsa och sjukvård, medicin
    I Göteborg står det tex endast medicin. Dock är alla en läkarexamen. Vad är då skillnaden??

    MVH
    Emelia

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelia,

    ang. "ämnesord" - så kan jag inte tänka mig annat än att det är som "taggar" - för att lättare hitta... men jag kan undersöka frågan vidare...

    Om högskoleprovet, prövningar och betyg - så ska jag försöka förklara och hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Som Studie- och yrkesvägledare kan inte jag råda en elev att med flit få F på en kurs i vilken eleven kan få godkänt betyg. Sedan får du dra vilka egna slutsatser du vill. :)

    Jag förstår att du vill komma in på läkarprogrammet. Det är en mycket populär utbildning med många sökande som har höga betyg och även har högt resultat på högskoleprovet.

    För att bli behörig till Läkarprogrammet behöver du ha Grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4. om du har eller inte har betyg i fyisk 1a, kemi1, biologi1 eller matte 2 och 3 är det ingen som intresserad av att veta.

    Vad för dig ingår i Grundläggande behörighet beror bland annat på Vilket gymnasieprogram du läser nu. Om du på gymnasiet inte uppnår Examensbevis, kan du få examensbevis från komvux.

    Du frågar hur det "värderas" - om man har F på gymnasiet och läser upp till A betyg på komvux. Jag ska försöka förklara. Det är ingen som resonerar kring - "Jo,.. eleven läste på gymnasiet... " - utan det är en SIFFRA som räknas ut och med den SIFFRAN konkurrerar man i OLIKA URVALSGRUPPER. Det är endast BEHÖRIGA som deltar i konkurrensen. Av alla behöriga sökande deltar dem som har giltigt Högskoleprovsresultat i HP-urvalsgruppen. Samma personer deltar också (nästan alla) i Betygs-urvalsgruppen och ofta deltar samma personer både i BI, direkt-gruppen och i BII, kompletteringsgruppen. Den typiska situationen är att en elev har t.ex 1.6 som resultat på Högskoleprovet och har fått examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap, dvs är Behörig till läkarprogrammet, och har kanske 21,5 i meritvärde. Personen söker men kommer inte in. Sedan höjer hen sitt meritvärde genom prövningar till t.ex 22,3 - eller till max, som är 22,5 i meritvärde. Och samtidigt gör också om Högskoleprovet och får kanske 1.7 på HP.

    Hen deltar alltså med SIFFRORNA - 1,7 i HP-urvalsgruppen; med 21,5 i BI-gruppen och med 22,5 i BII-urvalsgruppen. vad, var och hur man läste är det ingen som är intresserad av längre... utan det är siffror som konkurrerar med varandra /HP-resultat och Meritvärdena/. jag tycker det är fördelaktigt att bli BEHÖRIG så fort som möjligt för att man kan t.ex komma in i PIL-alternativt urval till Karolinska. Får man t.ex minst 1.4 på högskoleprovet, kan man bli utvald att delta i Alternativt urval och teoretiskt sett kan man komma in med endast E-betyg i alla kurser (men man måste vara Behörig).

    Du får fatta egna beslut och dra egna slutsatser. Men det råder jag kan ge är att försöka bli Behörig så fort som möjligt; att göra om Högskoleprovet så många gånger man kan; att söka till alla orter där läkarprogrammet ges och söka särskilt till PIL-alternativt urval på Karolinska institutet, vara beredd på att göra prövningar ... men även att fundera över om det möjlightvis finns andra utbildnignar som du också kan bli intresserad av... ex. BMA >> ?

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick nu svar från Antagningsgruppen
    på Karolinska Institutet. Läs nedan:

    Hej,

    Ämnesorden är sökord som läggs in på antagning.se för att sökande ska hitta utbildningar om de söker på exempelvis ”medicin”.
    Alla läkarutbildningar har medicin som huvudområde men det ingår även kurser inom bland annat omvårdnad, biomedicin och fysiologi, så vissa lärosäten kan ha valt att skriva ut även det.

    Med vänlig hälsning
    Antagningsgruppen
    Karolinska Institutet

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Ämnesord anges av någon person. Det beror väl helt enkelt att olika personer valt olika ämnesord.

    Mvh,
    Studie- och yrkesvägledare
    Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet