elev

    Hej! Jag har läst naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och vill komma in på läkarlinjen men mitt merit från gymnasiet räcker inte till, så jag tänkte läsa upp mina betyg på komvux. Jag vet att jag kommer hamna i urvalgruppen BGII men min fråga är kan jag göra prövningar i alla ämne som jag läste på gymnasiet? kommer prövningsbetygen höja mitt merit, oavsett vilket ämne det är (dvs ämnen som inte krävs för att bli behörigt att söka programmet t.ex som religion 1)? Eller är det bara de ämnena som ger behörighet som kan höja mitt merit? MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du höjer betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnsiet, oavsett om de kurserna krävs för behörighet till just läkarprogrammet eller inte, så höjer du ditt snittbetyg (jämförelsetal) och med det också - ditt meritvärde. För U-kurser (utökat program) gäller särskilda regler. Om du fått betygen i fler än 2500poäng och därför har U-kurser i ditt examensbevis, återkom med uppgift om vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U".
    Tänk på att det finns "små" och "stora kurser", t.ex Religion 1 är på 50 poäng och fysik1a - på 150p., alltså tre ggr större kurs. Höjning i ett steg (t.ex från B till A) i en 150p.kurs blir tre ggr så stor som höjning i en 50p.kurs som t.ex Religion1. De flesta gymnasiekurser är på 100poäng men det finns också de som är på 50p, och större än 100p. Höjning i alla kurser är bra och kommer höja ditt jämförelsetal och med det också ditt meritvärde, men om du vill med minst antal prövningar uppnå störst höjning, satsa i så fall på att höja i flera steg i de större kurserna, t.ex höjning från E till A i fysik1a skulle medföra höjning av snittebetyget med + 0.6 och för Religion 1 skulle höjning från E till A resultera i höjningen av jämförelsetalet med endast + 0.2.

    Studie- och yrkesvägledare